waar is zoethout van gemaakt, en hoe gezond of slecht is het voor?

ik ben op dit moment bezig met stoppen met roken...
ik heb gekozen om zoethout te nemen als vervanger...
Nou vraag ik mij af of zoethout ook echt van hout is gemaakt. en is het kauwen/zuigen ervan slecht voor je?
iemand vertelde me dat het slecht is en dat je een hoge bloed druk ervan kan krijgen...

wie kan mij inlichten over de voor en nadelen van zoethout en waar het precies van gemaakt is

Toegevoegd na 6 uur:
ik zit eigenlijk ook met het fijt dat tijdens het zuigen/kauwen het hout zo zacht word dat het soms net lijkt alsof ik op een stuk vlees zit te kauwen.. en er brokken tijdens het zuigen/kauwen weleens stukjes van het stokje af in me mond... kan ik dat gewoon zonder problemen doorslikken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt zoethout gemaakt dan? Ik dacht altijd dat het zo groeide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoethout mag ook niet tijdens de zwangerschap gegeten worden, maar dat zal op jou niet van toepassing zijn.
j5m
12 jaar geleden
Misschien een alternatief voor tussendoor een pruimenpit om op te kauwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het groeit gewoon zo, en kan eigenlijk alleen kwaad voor mensen met (aanleg voor) een hoge bloeddruk. Prima tijdelijk stopmiddel (want altijd minder erg dan roken), maar wel een beetje goor, vind ik persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoethout is gewoon een stok van zoet hout!

Antwoorden (4)

Het is gewoon natuurlijk hout van de wortelstok van Glycyrrhiza glabra.
Komt geen chemische stof aan te pas.

Toegevoegd na 1 minuut:
In hoge doseringen kan het bijwerkingen geven, dus dan is het niet echt gezond
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok en wat moet ik begrijpen aan hoge dosering? Ik bedoel ik zit grotedeels van de tijd dat ik wakker ben achter mijn computer... en de tijd dat ik achter me pc zit heb ik zon stokje in me mond
anneliez
12 jaar geleden
staat in dat wiki-document. Voor sommige 1-2 gram voor anderen 30 gram.
In zoethout komen verschillende kankerremmende stoffen voor waaronder glycyrrhizine. Zoethout heeft ontstekingsremmende en zelfs kankerremmende eigenschappen. Het wordt gebruikt als middel tegen mondzweertjes, huidinfecties, Chronische vermoeidheid, bij de behandeling van eczeem, hepatitis en aids. Het is slijmoplossend en werkt ontspannend.

Glycyrrhizine is een stof die de zoete smaak aan zoethout geeft. Naast een indrukwekkende lijst van therapeutische eigenschappen heeft het ook wat nadelen. Het veroorzaakt meer vasthouden van zout. Als je zoethout therapeutisch gebruikt is het aan te raden om minder zout te gaan gebruiken. De stof kan anders een verhoging van bloeddruk en oedeem vorming geven.
fremar
12 jaar geleden
Check de wiki page eens, staat de info op die je wilt hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoethout
Zelf ben ik gevriesdroogd fruit gaan eten toen ik stopte met roken, super lekker en ook nog eens gezond. Google voor gevriesdroogd fruit eens "Beatz".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb even voor je gekeken op internet en ben toch wel geschrokken van de effecten, die het gebruik ervan kan hebben!

Ik citeer: "Zoethout is in de handel de aanduiding voor korte stukjes van de wortelstok van Glycyrrhiza glabra. Deze bevat een zoetstof die zo'n 30 tot 50 keer zo sterk is als suiker, maar niet schadelijk is voor de tanden. Er moet flink op gekauwd en gezogen worden om de zoetstof te proeven."

Over de effecten: "
In hoge doseringen kan de consumptie van zoethout resulteren in bijwerkingen als hypertensie, oedeem, hoofdpijn en kortademigheid. Dergelijke verschijnselen treden in ongeveer 20% van de gevallen op. Voor dergelijke effecten zijn meestal doseringen van tenminste 10 tot 14 gram zoethoutwortel nodig, maar kan in individuele gevallen variëren tussen slechts 1 à 2 gram en bijna 30 gram in andere gevallen. Deze bijverschijnselen verdwijnen weer zodra de consumptie van zoethout wordt gestopt."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoethout

Toegevoegd na 10 uur:
N.a.v. je toevoeging: dat uitgekauwde stuk knipten we er dan vroeger af, zodat je weer opnieuw een vers stuk hout hebt. Lijkt me niet, dat een beetje doorslikken kwaad kan: dat heb ik ook wel gedaan en ik ben nog in leven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoge doseringen... daar zeg je het al.
Ik heb in mijn jeugd (pfff) regelmatig op zoethout geknabbeld, leef nog steeds en kan me genoemde verschijnselen niet herinneren. (Staat geheugenverlies bij de mogelijke effecten?)
Ik gok zomaar dat je beter je hele leven zoethout dan aspartaam kunt eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het in mijn jeugdjaren (de Middeleeuwen ;-))) heeeeeerlijk.... en heb het onlangs uit jeugdsentiment weer es geprobeerd. Brrrrrrr, vond het niet lekker en al die stukjes hout tussen je tanden, bah!
Maar over die verschijnselen: met mate is okee natuurlijk. Ga je excessief kilo's hout kauwen, danwel kauwgum of wat dan ook, dan is dat sowieso niet zo erg gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met andere woorden ik kan beter weer beginnen met roken? 0.o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geheel jouw eigen verantwoordelijkheid!!!! ;-)
Mijn reactie hierboven betreft mijn eigen redelijk recente ervaring met zoethout; voor mij zou het dus niet werken.
Maar: dat was je vraag ook niet.