Is er een Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor suikers???

Hallo,

ik ben een magere jongen, 23 jaar, 1m81 en 55kg.

Ik gebruik sinds kort 2 verschillende andidepressiva in relatief lage dosissen. Sipralexa 10mg 's ochtends en 7,5mg Remergon 's avonds.

Verder ben ik ook terug begonnen met sporten en terug veel eten om bij te komen want ik ben ondergewicht!

Ik ben een eetschema aan het opstellen en ik tracht op een gezonde manier veel calorierijke voeding binnen te krijgen.

Echter vroeg ik mij hier 1 ding af; hoeveel gram suiker mag maximum per dag nuttigen? Is daar een Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor? Of kan men dat berekenen aan de hand van "x" aantal gr suikers per lichaamsgewicht (kg)? Of maakt het niet echt uit hoeveel gr suiker men dagelijks eet? Ik veronderstel van wel want teveel suikers is nu ook weer niet goed denk ik?

Wie geeft mij een helder/duidelijk/uitgebreid antwoord a.u.b.?

Als je bijvoorbeeld dagelijks 350gr koolhydraten zou eten waarvan 100gr suikers, is dat ongezond?

Indien niet, daarom vroeg ik mij dus af of er een ADH voor suikers bestaat?

Zo niet, wat raden jullie dan aan hoeveel gram suiker gemiddeld per dag te eten dan?

Groetjes

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, het moest zijn: "Indien wel, daarom vroeg ik mij dus af of er een ADH voor suikers bestaat?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je ook onder persoonlijke begeleiding staat wegens je ondergewicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen ik heb geen persoonlijke begeleiding, hoezo?
Ritsuka
12 jaar geleden
Bij aankomen is het geadviseerd om dit via een dietiste te doen. Deze persoon kan samen met jou een voedingsschema opstellen om op een gezonde manier aan te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kost mij een hoop geld (die ik niet heb), dan steek ik dat geld liever in mijn voeding hoor, ik heb wel wat basiskennis omtrent voeding, zo onwetend ben ik nu ook weer niet :)
Ritsuka
12 jaar geleden
Ok, dan raad ik je aan om suiker zoveel mogelijk te vermijden, behalve in producten waar het van nature in zit, zoals fruit. Vermijd ook light producten.
Google eens op 'clean eating'

Antwoorden (4)

Het gaat erom dat je goede langzame koolhydraten eet uit volkoren producten of groente en fruit, wat vezels bevat. Wat je moet proberen te vermijden zijn snelle suikers, de zogenaamde geraffineerde suikers zoals koekjes, chips, snoep, witte rijst, wit brood, chocolade pasat enz enz. Deze moet je eigenlijk heel sporadisch eten..

Het is de bedoeling dat je schoon eet en de verhouding van inname moet ongeveer zijn: 55%koolhydraten/25%vet/20%eiwitten

Maar sommige houden weer een andere verhouding bij. Het is een beetje uitvogelen wat het best bij je past.

Denk ook aan je goede vetten, zeer belangrijk voor je hormoonhuishouding.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Succes

Toegevoegd na 11 uur:
Ik ben vergeten te vertellen hoeveel procent van wat. Je hebt waarschijnlijk een snelle stofwisseling of misschien wel een te snel werkende schildklier, heeft de huisarts dit onderzocht?

Ga eerst eens richting de 3000 calorieën zitten, als je een halve kilo per week ( gemiddeld ) aankomt, dan zit je goed. Minder of meer calorieën eraf of erbij..

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bestaat niet echt, zoals er bijvoorbeeld wel een ADH voor vitamines, eiwitten of koolhydraten bestaat. Maar ieder mens is anders, en een ADH gaat uit van een gemiddelde: volwassen man, volwassen vrouw, kind, zuigeling, noem maar op. Los daarvan heb je nog allerlei uitzonderingen zoals: ben je heel actief of juist passief op een dag, gebruik je medicijnen ja of nee, enzovoorts. Een topsporter heeft bijvoorbeeld veel meer koolhydraten en suikers nodig dan iemand die de hele dag op zijn luie kont op de bank ligt. Om het maar even extreem te stellen.

Suiker heb je wel degelijk nodig. Luister naar je lichaam, is het enige advies dat ik je kan geven. Suiker is op zich helemaal niet ongezond. Als je behoefte hebt aan suiker, neem het vooral. Hetzelfde geldt voor zout of vet of koolhydraten. Je lichaam vraagt er niet voor niets om. Maar overdrijf het niet.

De behoefte aan suiker (of wat voor voedingsstof dan ook) is erg afhankelijk van wat je op een dag doet. Loop jij de Vierdaagse van Nijmegen, dan zul je de hele dag door een enorme behoefte aan suiker hebben. Zit je vier dagen lang lekker vakantie te vieren in een hangmat, dan zal je lichaam minder snel schreeuwen om suiker. Loop je dagen lang door de woestijn bij 40 graden, dan is je zoutbehoefte enorm groot. Zit je bij veertig graden de hele dag een beetje onder een parasol naar de zee te staren, dan zal je echt minder behoefte hebben aan zoute dingen.

Conclusie: luister naar je lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je nou dat ADH's uitgaan van het gemiddelde tussen volwassenen, kinderen, zuigeling, ed.? Of dat bínnen die groepen de ADH's uitgaan van de gemiddelden tussen mensen uit die groep? Het tweede klopt, maar het eerste niet, verschillende groepen hebben een eigen ADH, er is niet één algemene ADH voor de hele bevolking.
Ik heb voor je je basaalstofwisseling berekent, dit is je stofwisseling in rust. Ik kwam uit op ongeveer 1500 kcal per dag. Dit is dus hoeveel jou lichaam verbrand als je niks zou doen dan alleen maar op de bank liggen. Je zei ook dat je wou aankomen.

Op de site van het voedingcentrum kan je kijken hoeveel je per dag aan kcalorieen, eiwit, koolhydraten en vet je binnen krijgt. Je kan je hier gratis aanmelden en dan je voeding van die dag invullen. Als je dit een week doet zie je ongeveer hoeveel je per dag verbruikt. Als je wilt aankomen kan je dan gewoonweg wat meer eten.
Let wel op:

de richtlijnen voor de verschillende macronutrienten zijn:
- Koolhydraten 40-70 energieprocent
- eiwit 10 tot 25 energieprocent
- vet 20-40 energieprocent
( waarvan verzadigd vet:0-10 energie procent moet zijn)

Aangezien jij ondergewicht hebt is het niet erg als je verzadigd vet wat aan de hoge kant ligt.

Je vraagt je waarschijnlijk af wat energieprocent is:
dat is het percentrage van je totale voeding:
Bijvoorbeeld je eet 2000 kcalorieen op een dag.
waarvan
200 gram koolhydraten
1 gram koolhydraten = 4 kcalorieen

( 200x 4 = 800 kcal)

dan doe je het deel delen door het geheel( en dat x 100 om het % te krijgen)
800/2000x100= 40 energieprocent

Voor eiwit geld
1 gram eiwit = 4 kcal

Voor vet geld
1 gram vet = 9 kcal

Op de staat die automatisch bij de eindconclusie.

De ADH voor suiker weet ik niet alleen die voor koolhydraten en dat is dus 40-70 energieprocent.
Ik zou dus gewoon daar op letten. En gevarieerd eten.

Mijn vraag voor jou waarom wil je de ADH weten ben je van plan om heel veel suikers te eten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de zogenaamde BMI-wijzer ben je te mager zoals jezelf ook al aangeeft,
het is drie punten te weinig (moet minimaal 20 zijn) bij
jou 17 en mijn eerste advies zou zijn vraag het ook nog eens na bij je huisarts. Is er bv toch ook niet sprake van een bepaalde ziekte. Functioneert je schildklier bv. wel goed en misschien hebben die pillen wel invloed.
Een gesprek met een diëtist(e) lijkt me trouwens ook een aanrader.

Verder zou ik me niet teveel focussen op de ADH wat de suiker betreft, je moet vooral goed wat Lavender ook al zegt naar je lichaam luisteren. Dus zou je ineens zin krijgen om uit de suikerpot te snoepen, pak dan gerust een schep, maar natuurlijk niet een halve suikerpot leegeten.

Ik geloof allemaal niet zo in die lijstjes en verhoudingen. Per slot van rekening is elk lichaam anders en reageert ook anders.
Tips: eet veel en van alles waar je maar zin in hebt maar wissel wel van alles af. Eet natuurlijk vooral ook gezond. Volkorenproducten en volle melkproducten, oude kaas, voldoende groente en fruit. En regelmatig een frietje met, een lekkere slagroompunt, pizza, vlaai. Vergeet de slagroom niet. Suiker in de koffie en de thee en (eventueel) in de pap. Af en toe een energiedrankje en of druivensuiker. (in poeder en tabletvorm verkrijgbaar.

Dan krijg je al veel suiker binnen en zeker niet overdrijven dat lijkt me de beste raad.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een voorzichtige kritische noot! Je zegt dat hij niet hoeft op te letten wat betreft suiker. Wist je bijvoorbeeld dat wij 85 % procent verborgen geraffineerde suikers eten, zonder dat we hiervan bewust zijn. Geraffineerde suikers kan af en toe niet heel veel kwaad als er gezond naast eet en bent. Maar deze suikers kunnen heel veel ziektes geven dus opletten is zeker wel aan te raden.