Hoe voorkom ik het plakken (aan de mal) van vogelnestjes ?

Al jaren heb ik een dubbele zeef (ongebruikt) in de kast liggen voor het maken van vogelnestjes van aardappel (schijfjes of sliertjes), en van tijd tot tijd haal ik hem weer eens tevoorschijn om een poging te wagen, maar eigenlijk mislukt het elke keer.

Wat ik ook probeer (de zeef eerst in de pan (voorvetten), vastkokende aardappels, meligkokende aardappels, met bloem, zonder bloem, voorgegaarde aardappels, op de een of andere manier plakken de schijfjes / sliertjes altijd WEL aan de zeef en NIET aan elkaar.

Het is me ooit in het verleden 1 keer gelukt, maar ik kan me echt niet meer herinneren wat ik toen goed of anders gedaan had, en ik wil ze echt heel graag vaker gaan maken. Wie o wie heeft er een idee wat ik fout doe, danwel hoe het WEL gaat lukken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogelnestjes maken met een zeef en aardappelen? Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kende het ook niet.
Nooit van mijn leven zo'n ding gezien en nooit van gehoord.
Met enig googlen zie ik wel de vogelnestjeszeef,
maar geen recepten of wat dan ook.
Goeie Vraag!@!!
Blijf het volgen.

Antwoorden (1)

In dit recept worden de aardappelschijfjes 10 minuten in koud water geweekt, zodat het zetmeel eruit kan, misschien is dit wel het geheim van de smid:

Verwarm een friteuse die voor 1/3 is gevuld met olie tot 180 graden. Schil de aardappelen en snijd de uiteinden eraf, zodat ze in gelijke schijfjes kunnen worden gesneden. Schaaf de aardappelen met een mandoline met geribbeld oppervlak tot schijfjes van 1 centimeter dik. Gooi de eerste plakjes weg, draai de aardappel een kwartslag naar links of rechts en snijd dan het volgende schijfje af. Herhaal dit; draai de aardappel na elk schijfje een kwartslag, steeds in dezelfde richting. U kunt de aardappel ook met een scherp mesje in dunne schijfjes snijden. Leg de schijfjes 10 minuten in een kom koud water, zodat er minder zetmeel overblijft, dit geeft een knapperiger resultaat. Giet de schijfjes af en laat ze op keukenpapier uitlekken. Doop twee ronde vogelnestjes baktangen in de hete olie. Doe aardappelschijfjes in de grote vogelnestjes tang en leg de kleine tang daarin. Houd ze stevig vast, dompel ze voorzichtig in de hete olie en frituur de schijfjes knapperig en goudbruin. Laat het uitlekken. Haal dan de tang voorzichtig weg en breng het nestje met zout op smaak. Doe het zelfde met de overgebleven aardappelschijfjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gevonden! PLUS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu maar hopen dat het helpt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt bewerkelijk. Ik dacht dat het inderdaad zou lukken door de nestjes te frituren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, dat is het niet. Tenminste, dat is het wel, maar daar lukt het me op de een of andere manier niet mee. Voorweken doe ik ook altijd (en dan krijg je met de juiste aardappels inderdaad heerlijk knapperige chips die ook koud knapperig blijven, maar het plakken - hoewel minder dramatisch - wordt er helaas niet mee voorkomen...:( Ik vermoed . vrees dat het wellicht met de soort aardappels te maken heeft ; ze moeten genoeg zetmeel bevatten om aan elkáár te plakken, maar niet genoeg om aan de zeef te gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zeven / mandjes die ze daar gebruiken lijken me trouwens wel beter (minder oppervlaktecontact tussen aardappel en zeef) dan de mijne, maar eerlijk gezegd heb ik ze nog nooit gezien zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer Marleen. Ik denk dat je gelijk hebt en het aan de zeven ligt, en die van jou te fijn is. In de betere kookwinkel (niet Blokker o.i.d.) hebben ze ongetwijfeld de juiste exemplaren. Overigens heb ik dergelijke zeven gezien bij de Chinese supermarkt, kan me alleen niet meer herinneren hoe fijn/grofmazig ze waren, het waren een soort metalen "schepnetjes" met houten steel die in elkaar pasten, misschien een idee om daar eens te kijken. Succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mijne komen inderdaad van de Chinese supermarkt , en het 'ouderwetse' model hadden ze daar indertijd in elk geval niet. Wellicht nog eens vragen...en anders Internet. In kookwinkels ben ik ze nog nooit tegengekomen eerlijk gezegd. Het model van de foto (de mijne) zie je het meest, en die lijkt nog het meest opeen ouderwetse zeepklopper, maar dan met de bakjes in elkaar.