Wanneer is gebakken vlees en vis klaar om op te eten?

Hallo,

Ik wil ga binnenkort diverse soorten vis en vlees bakken. (Onder andere biefstuk, zalm en gamba garnalen).
Maar hoe kan ik zonder in de stukken te snijden achter komen of het gaar is? En is het lekker als je sommige stukken vlees of vis een beetje rauw laat of is dat ongepast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Nooit kip rauw laten in verband met salmonella. En hou rauw en gaar vlees goed gescheiden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zalm kan je droog bakken, dan is ie niet meer lekker, de kern moet een beetje roze blijven, dat is het mooiste.

Het beste antwoord

Een biefstuk mag rauw zijn van binnen, rood 2 minuten aan beide kanten, medium 4 minuten en doorbakken 6 à 8.
Gevogelte mag nooit rauw zijn.
Een stukje kipfilet, moet ongeveer 15 min in een pan en het beste is om het daarna nog even in de oven te doen.
Zalm is binnen 10 minuten gaar afhankelijk van de dikte, mar het is niet erg als het nog een beetje rauw is van binnen.
Gamba ook afhankelijk van de grote is relatief snel gaar, op hoog vuur 2 à 3 minuutjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er staan op diverse sites allerlei recepten voor vis en vlees. Daarbij wordt ook de bak/braadtijd vermeld.
Als je deze tijden aanhoudt, zal heb zeker lukken. Alleen bij het braden van biefstuk,ligt het er aan, hoe gaar je het vlees wilt hebben. Daarmee zul je dus wat moeten experimenteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biefstuk is nog rood vanbinnen, voor de liefhebbers. Als je echt wilt weten of vlees gaar is kun je een vleesthermometer gebruiken, En verder als je de bereidinsduur uit een kookboek of internetrecept aanhoudt dan is je vlees ook wel gaar hoor.

bijgaand artikel over vleesthermometer en welke temperatuur je dan aan moet houden
anneliez
12 jaar geleden
Vlees is spieren, die als ze gaar worden meer en meer in elkaar trekken. Dus kun je dat nadoen met je eigen spieren.

Rauw vlees voelt ongeveer zoals het plekje tussen duim en hand bij een ontspannen hand (fase 1, rauw). Leg je je duim nu tegen je hand aan en druk je er op, dan is het iets steviger ; dit is half gaat vlees (fase 2, medium). Maak nu een vuist en knijp in je duim : voila, zo voelt gaar vlees.(fase 3, gaar)
Je kunt eventueel nog een vuist maken met je duim OVER je vingers, maar vlees dat zo voelt heeft de status schoenzool bereikt en is niet meer lekker. (fase 4, doorgebakken)

Dat is stap 1.

Stap 2 is weten hoe gaar het vlees moet zijn. Het meeste 'normale' vlees is gaar als het zo voelt als fase 3 ; dus een vuist met je duim in de vuist.

Biefstuk mag je ook bijna rauw (fase 1) of medium (fase 2) eten, en ook voor vis geldt dat het eigenlijk niet gaarder moet zijn dan fase 2, anders wordt het snel te droog. Voor de rest geldt, zoals met alle koken : proeven is weten. Maak dus desnoods in het begin altijd één stukje extra klaar om te kunnen proeven, ook tussendoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
Je kan zeker de aanwijzingen volgen op het recept maar voor de zekerheid kan je ook het vlees/vis even doorsnijden.
Gr