Schimmel op boter; kan dat kwaad?

Schimmel op kaas kun je er gewoon af snijden, maar schimmel op appelmoes - dan weet je dat de hele pot er naar smaakt.
Maar hoe zit het met boter als daar kleine schimmelplekjes op zitten? Verwijderen of alles weggooien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.9K

Antwoorden (2)

Dan is het erg oud. En heeft waarschijnlijk lang buiten de koelkast gestaan. Normaal beschimmeld roomboter niet. Maar wordt ranzig en vies. Schimmel kan op zich geen kwaad voor gezonde mensen, maar is niet lekker. En niet te veel van nemen. Heb jij het niet over margarine of id. Dat schimmelt wel door toevoegingen anders dan vet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zet in je vraag een hele fout aanname, nl dat je kaas gewoon kunt eten als je de schimmel eraf haalt. Je kunt het natuurlijk eten maar het is niet aan te raden, schimmel maakt hele lange (hele dunne, dus niet zichtbaar) draden die vooral ook in de kaas lopen. Als het weinig schimmel is, snij ik het ook weg maar met dat in het achterhoofd gooi ik flink beschimmelde kaas gewoon weg.

Je zegt het ook zelf, over de appelmoes, daar proef je het zelf, in kaas overheerst de smaak van de kaas.

Om op je hoofdvraag terug te komen, boter is zachter dan kaas, als er bovenop schimmel zit, zitten die draden gewoon door je boter, dus nee, niet meer eten! Als je gezond bent zul je er mogelijk niks van krijgen maar gezond is het niet.

In de bijlage een foto waar je die draden en uitlopers kunt zien (maar zo zichtbaar zijn ze in eten dus meestal niet)

Toegevoegd na 6 minuten:
In de tweede bron staat dit ook nog een keer, dat de schimmel onzichtbaar al in het hele voedsel zit. Het plaatje laat dat voor een (paddenstoelvormige schimmel) ook zien.
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
precies, voordat je schimmel kunt zien zijn er al gigantisch veel draden. dus in de rest van het product zit het ook
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste LGA je bewering klopt niet helemaal.
Inderdaad is een product waarop schimmel groeit meestal naar de knoppen maar dat elk beschimmeld product gevaarlijk is klopt ook niet helemaal want wat doe je dan met blauwe schimmelkazen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, duidelijk en correct antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje vreemd dat je zegt dat je kaas niet kunt eten als je de schimmel weg haalt en vervolgens verwijs je naar de bron waar gewoon staat: Niet-eetbare schimmels ontstaan als je voedsel te lang of op de verkeerde manier bewaard. Beschimmelde producten moeten direct weggegooid worden. Een uitzondering hierop is harde kaas. Hierbij is het voldoende om de schimmel ruim weg te snijden.
Summo
10 jaar geleden
Heel goed gezien. Om eerlijk te zijn zat die link erbij, zoals ik al schreef om te laten zien dat aangetaste producten vaak verder aangetast zijn dan je met het blote oog kunt zien. Dat was mijn reden om hem te posten, niet die laatste alinea. Ik denk dat het wel klopt wat ze daar schrijven, (en bovendien, las je de eerste regel in mijn eigen antwoord niet? Als het een heel klein beetje is snij ik zelf ook weg en eet de kaas op hoor, bij kaas dus wel). Ze stellen, zie ook de link hieronder, dat het in harde kazen minder makkelijk doordringt en je moet ruim een cm verder wegsnijden dan wat je ziet. Als een blok kaas dus behoorlijk onder de schimmel zit moet het wel heel groot zijn wil het nog de moeite zijn overal 1,5 cm af te halen. Ook daar zit schimmel onzichtbaar in. Lees dit ook maar eens daar staat ook weer dat het absoluut niet onschadelijk is. http://dieet.blog.nl/gezondheid/2010/03/24/is-schimmel-op-harde-kaas-onschadelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja als je begint met: "Je zet in je vraag een hele fout aanname, nl dat je kaas gewoon kunt eten als je de schimmel eraf haalt. Je kunt het natuurlijk eten maar het is niet aan te raden, schimmel maakt hele lange (hele dunne, dus niet zichtbaar) draden die vooral ook in de kaas lopen." kun je dat niet meer gaan afzwakken met 'dat doe ik ook'. Hoe kun je het hebben over een HELE FOUTE AANNAME als je het zelf ook gewoon doet, hoe fout kan de aanname zijn? Ik vind je antwoord heel erg tweezijdig/
Summo
10 jaar geleden
tja dat ben ik niet met je eens. Het echt een foute aanname dat je kaas altijd kunt eten als je de schimmel eraf schraapt (dat is nl wat mensen vaak doen, het er een beetje afvegen). Dat is waar ik over viel in de toelichting van de vraag en daar blijf ik ook bij, stellig zeggen dat kaas nooit een probleem geeft is niet de juiste weergave van de feiten. En ach, die openingszin is dus ten eerste geheel correct en ten tweede maakte die mijn bijdrage aantrekkelijker om te lezen, dacht ik zelf toen ik het schreef ........ Ik geef zelf al toe dat ik ook wel eens een stukje kaas eet waar ik een beetje schimmel af heb gehaald, dus dat zet het gelijk in het juiste daglicht. Beter kan ik het niet toelichten vrees ik. Maar het staat je vrij er anders over te denken hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk er anders over. Gewoon wegschrappen van de kaas en eten maar. Bij boter ligt het wat anders. Je moet ergens tegen kunnen! Kijk eens wat dieren eten. Zijn die vaak ziek???