Worden de ingrediëntenlijsten van voedsel door een onafhankelijke instantie gecontroleerd?

Is er een instantie die controleert of het waar is wat producenten op de ingredientenlijsten zetten? En hoe gaat dat in zijn werk, alle merken of alleen steekproefsgewijs?
En hoe testen ze dat dan? Gaan ze ook scheikundig kijken of er geen ingredienten zijn weg gelaten in de lijst?

Of kunnen producenten liegen als ze dat willen en komen ze daarmee gewoon weg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Voedsel en waren autoriteit

De VWA is verantwoordelijk voor de uitvoering van het hele voedselveiligheidsbeleid in Nederland.
Bedrijven en winkels worden onaangekondigd en aangekondigd gecontroleerd. Het aantal controlebezoeken per adres ligt niet vast en hangt af van onder meer de reputatie van dat adres.
De dienst controleert alles wat in Nederland aan de man wordt gebracht. Als een bedrijf of een product niet aan de wet voldoet treedt de VWA op met een mondelinge of schriftelijke waarschuwing of door middel van een proces-verbaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat gebeurt, en wel door de voedsel- en warenautoriteit. Die zijn verantwoordelijk voor de (on)schadelijkheid van ons voedsel. Hoe onafhankelijk ze precies zijn durf ik niet te zeggen, maar voor zover ik weet zijn er geen belangen van discutabele bronnen.