Het water blijft nog lang houdbaar, maar door de aanraking van je mond met het flesje komen er bacterien op de rand van het flesje. Na enkele dag zullen deze zich vele malen hebben verveelvoudigd. Daarom denk ik dat je na ongeveer een a 2 dagen beter niet meer uit het waterflesje kunt drinken zonder deze op de juiste manier te reinigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vergeet nogal eens een geopend flesje in mijn fietstas en soms drink ik daar dan na een of twee maanden weer van.
Ik heb nog nooit enige hinder ondervonden, maar misschien heb ik inmiddels een hoge resistentie tegen salmonella bacteriën opgebouwd.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ook niet van legionella.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om kraanwater gaat zou ik het water niet langer dan een dag bewaren als het flesje open is geweest,
(ook gekocht water gaat maar 1 dag mee wanneer het flesje open is geweest) en al helemaal niet als je ervan gedronken hebt, vanwege de bacterien.
De volgende dag zou ik zéker vers water nemen.

Zuiver H2O, zuiver water, is oneindig goed te houden zolang er maar geen bacterien bij komen.
12 jaar geleden
Als je het flesje hebt geopend is het nog ongeveer 1 dag houdbaar, daarna zou ik het verversen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat water drie dagen houdbaar is. Daarna gaat het mis in verband met bacteriegroei.

"Hoe lang is kraanwater houdbaar?
Kraanwater komt 24 uur per dag, 7 dagen per week vers stromend uit de kraan. Het is dus niet nodig om kraanwater te bewaren. Echter, het water dat in de leidingwaterinstallatie zit heeft een beperkte houdbaarheid. Als het water in de installatie lang stilstaat en als het daarbij ook nog eens warm is (boven de 25 °C) kan de kwaliteit van het water achteruit gaan. Dat merk je door veranderingen in geur, kleur en smaak van het water. Als je een tijdje niet thuis bent geweest is het goed om de waterleidingen door te spoelen. Spoel eerst de stortbakken van de wc door en laat daarna ongeveer 1 minuut elke kraan lopen. Het drinkwater is daarna weer zoals het hoort: verfrissend lekker.

Hoe lang is flessenwater houdbaar?
Op het etiket van flessenwater is te lezen dat het water beperkt houdbaar is. Na opening wordt geadviseerd de fles koel te bewaren. Dit om bacteriegroei te voorkomen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder een enkele bacterie is water onbeperkt houdbaar. Dat is bij normaal gebruik nooit het geval maar verder schoon water is een verre van vruchtbare voedingsbodem waardoor het niet zo'n vaart zal lopen met bacteriegroei. Het hangt dus vooral van de mate van de vervuiling af. Komt er bij het drinken uit een flesje veel speeksel in het flesje terecht dan is de kans op bacteriegroei wat groter maar dan nog moeten er ziekteverwekkers in dat water terechtkomen om later onheil te kunnen veroorzaken. Uiteraard speelt de manier van bewaren een rol. Koel en donker gaat water veel langer mee dan licht en warm. Ik heb altijd een flesje water in de auto en vaak ook in mijn fietstas, waar ik soms maanden later uit drink, zonder dat ik er ooit diarree of iets dergelijks van gekregen heb.