Waarom komt er soms zoveel vocht uit de kipfilet tijdens het bakken?

Soms komt er tijdens het bakken zoveel vocht uit de kipfilet dat het niet eens lukt om de kip bruin te bakken. Wat is dat voor vocht?
Kan het te maken hebben met de manier van slachten? Volgens mij komt het niet uit de halal kipfilet, maar soms juist wel uit de kipfilet die ik bij de supermarkt koop.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
32.6K

Het beste antwoord

Meestal omdat kip - met name kip uit de supermarkt - bevroren is geweest om ze in mooie stukken in te kunnen pakken danwel tijdens het transport. Daarbij gaan cellen stuk, en komt er liters water uit. Gewoon ordinair water.

Nog erger is kip van de ' kiloknaller' . Die wordt vaak bewust (!!) ingespoten / geïmpregneerd met water, zodat de kip zwaarder wordt en je dus minder kip (maar water) krijgt voor je geld. Onmogelijk bruin te krijgen, en eenmaal gaar vaak verrassend droog.

Zeker voor kipfilet geldt : goedkoop is duurkoop ; haal die het best bij een goede poelier / slager.

Dikke kans dat je met de halal-kipfilet geen problemen hebt. Dat heeft niets met het slachten te maken, maar alles met de kwaliteit / versheid van het vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hoe goedkoper de kip, hoe meer water(!!) er in de fabriek ingebracht wordt. Dit mag zelfs van de wet.
Met Halal, of biologisch vlees wordt meestal minder gesjoemeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegelijk getypt :)
Zelfde antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik wil je graag verwijzen naar mijn bron.
Er wordt veel vocht in (vlees) kip gespoten zodat er meer volume voor meer geld verkocht kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de vocht die in de kip zit en dat vocht word door de warmte uit de kip gehaalt... ;) (logisch denken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt omdat sommige slagers hun kippenvlees inspuiten met water, om het vlees zo er mooier uit te laten zien. Tijdens het bakken komt het water weer vrij en dit zie je dan in de pan terug.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Kipfilet wordt vaak ingespoten met water, om het gewicht te laten toenemen waardoor er meer opbrengst is bij de verkoop.
Het wordt ook wel 'plofkip' genoemd.
Waarschijnlijk koop je geen scharrelvlees, daar gebeurd dit soort praktijken niet mee voorzover ik weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kip of haan die je bakt is pas 6 weken oud.
Helaas.
De eendagskuikens worden afgeleverd bij de fokker,waar ze in een verwarmde stal komen.
Dan hebben ze nog ruimte om vrij te kunnen lopen.
Daar is het tussen de 30 en 33 graden.
De eerste week krijgen ze speciaal voer,,,waar ook penicilline in verwerkt zit om ziektes tegen te gaan.

Het groeiproces duurt 6 weken,dan moeten ze slachtrijp zijn.
Ruimte om goed te kunnen lopen is er inmiddels niet meer.
Ze zitten op elkaar.
En dat begint al in de 4e week.
Want ze moeten groeien,,,dus geen behoefte aan lopen.
Dat is verboden,,want lopen dat verbruikt energie,,en dat is kilo verlies.

En ter aanvulling.
Gruw er niet van.

Jarenlang geholpen met s,nachts mesthaantjes vangen.
Hij was een goede vriend van mij.
En voor wat hoort wat.
Op een gegeven moment zat de schuur helemaal vol.
Midden in de zomer,en ze zaten allemaal dicht op elkaar.
Het was een hittegolf,en net voordat ze werden afgevoerd naar de slachterij begaf de ventilatie het.

Dat was tegen 12 uur,,,want het laden gebeurt meestal tegen een uur of twee.

Van de 25000 waren er 6000 dood.
Die moesten we er voordat de vrachtwagens kwamen even uithalen.
We gooiden ze buiten op een onverhard terrein.
Oppervlakte 10 x10 m3.
de stapel was wel 1 meter hoog.
En de volgende dag toen ik tegen 11 uur daar weer was,toen was er van die stabel van 1 meter hoog nog 20 cm over.

En toen s,middags de kadaverwagen kwam was er bijna niks meer over.

En toen alles weg was,,,een bloederige waterige massa.
Nee, de tegenwoordige kip die zit vol met vocht.

En dat gebeurt nu nog steeds.
Wat wij eten dat zijn waterkonten.
Plat gezegd.
Bron,eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heftig verhaal :O