Welk bakboter spettert niet???

Ik heb gisteren een zilveren inductie pan gekocht om te bakken en braden van Piet Huysentruyt en heb kipfilet gebakken met olijfolie, maar dit was een nachtmerrie!

Ik ben dringend op zoek naar een bakboter, mag ook vloeibaar zijn, MAAR...

mag geen lijnzaad, maïs, koemelk en sojaproducten bevatten...

liefst ook vrij van gluten en lactose, bestaat zo iets a.u.b.??? :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Olijfolie spettert altijd zo. Alles zal waarschijnlijk minder spetteren dan dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon zonder boter bakken..? :x

Antwoorden (3)

Goeie vraag!

De bakboter van de Lidl (en Wajang) zijn koemelk- en soja vrij. Ook bij de reformwinkel verkopen ze boter (zowel smeer- als bakboter) die vrij is van soja en koemelk. Daarnaast hebben veel toko's ook boter die vrij is van koemelk en soja.

Mocht je op zoek zijn naar meer soorten voeding die deze ingrediënten niet bevatten, dan kun je altijd contact opnemen met het voedingscentrum (daar heb je enorm veel aan!) en vaak zijn diëtisten ook bereid om dit voor je uit te zoeken.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spetteren komt niet zozeer van het vet, maar door het water in het eten. Kipfilet - zeker uit de supermarkt- is daar berucht om. En als je dat bakt in een product dat heel erg heet mag worden, spettert het als de ziekte.
(ik heb met kerst eend op de huid aangebraden in flink wat olie voor een knapperig korstje; kon zo ongeveer de hele keuken doorschaatsen !!).

Niet vloeibaar / halfvloeibaar vet/ boter mag minder heet worden, en spettert derhalve al heel wat minder. Ook verser vlees - dat NIET bevroren is geweest, ook niet eventjes om mechanisch te kunnen snijden - spat beduidend minder, even als vlees dat sowieso minder water bevat.

Je kunt gerust in olijfolie kip bakken, maar dep de kip dan eerst goed droog, en laat de olie niet al te bloedheet worden. (max 150 graden ; gebruik eventueel een thermometer).
Doe eventueel een spatdeksel (soort platte zeef) op de pan, als je niet hoeft te roeren. Boter is een betere keus, maar dat valt om alle mogelijke door jouw genoemde redenen helaas af. Jammer, want niets overtreft de smaak van boter - al is er tegenwoordig olie met boter-aroma te krijgen. (Althans, in Duitsland ; Mazola)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan kip wel in olijf olie bakken maar dan moet je hem eerst goed droog maken.