Er bestaan een hoop misverstanden over wat de beste voeding voor mensen met prikkelbaredarmsyndroom (PDS) is. Op internet zijn lange lijsten te vinden van ‘verboden’ producten of producten die de klachten bij PDS zouden verergeren. Vaak zijn deze lijsten gebaseerd op persoonlijke meningen en niet op resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Als individu met PDS is het niet raadzaam om deze adviezen op te volgen. Verboden voedingsmiddelen bestaan niet.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar er zijn wel producten die 9 van de 10 PDS patienten niet kunnen verdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voornamelijk wat ik weet zijn dus teveel vezels, pittig eten (zoals pepertjes en zo) vaak wordt ook zuivel slecht verdragen, beste is dan rechtsdraaiende kwark (oid) Koolzuur is ook niet echt super goed, maar ik had daar geen last van. Wel had ik last van koffie, maar niet van cola, dus het verband met cafeine is er niet zo. Chinese kool is geloof ik ook niet goed. Dit staat op internet: Er is geen speciaal voedingsmiddel dat het prikkelbare darmsyndroom veroorzaakt. Wel is het zo dat verzadigde vetten, alle zuivelproducten, onoplosbare vezels, cafeïne, koffie, alcohol, kunstmatige zoetstoffen en frisdrank met koolzuur de klachten verergeren. Hier ben ik het wel mee eens. Ook dit staat er: Onoplosbare vezels moeten beperkt worden in dit dieet. Ze mogen nooit op een lege maag gegeten worden. Het is het beste om ze te combineren met oplosbare vezels. Neem niet te veel onoplosbare vezels! Onoplosbare vezels zijn o.a. te vinden in: volkorenbrood en volkoren granen (niet nemen, neem liever witbrood), müsli, zaden, noten, popcorn, bonen, linzen, bessen, aardbeien, rozijnen, kersen, ananas, druiven, appels (zonder schil kan wel), nectarines, abrikozen, peren (geschild mag wel), komkommers (zonder schil wel), verse kruiden, meloenen, citrusvruchten, zoals sinaasappels, grapefruits en mandarijnen, dadels, pruimen, spinazie, sla, waterkers, broccoli, alle koolsoorten, tomaten (gepeld kan wel), paprika's, uien, knoflook, groene bonen, erwten, radijs, alfalfa. Deze hele lijst moet je absoluut niet te streng opnemen. In mijn beleving kon ik van de vezels bijna overal tegen behalve veel brood, en sommige koolsoorten zoals chinese kool. Ik kon juist heel goed tegen knoflook en uien. Met PDS is het vooral uitproberen..het is heel lastig, vooral omdat je moet uitrekenen, wanneer heb je last? van welk eten komt dit? hoelang doet jouw eten erover om naar de darmen te gaan. Als dat bijvoorbeeld 10 uur is, moet je kijken wat je 10 uur daarvoor op hebt. Beste is dan om een dagboek bij te houden. Succes met alles !!
Voor een goede site over darmklachten en voeding kan je naar scdiet.nl gaan.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uien, prei, knoflook.