Waarom wordt maïs vaak niet verteerd,aangezien je het regelmatig "terugziet"? Is het dan wel gezond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
28K

Antwoorden (2)

Ik heb altijd geleerd dat het velletje eromheen bestaat uit 'ruwe celstof'. Ook wel vezels genoemd. Deze kunnen niet door het lichaam verteerd worden en komen dus min of meer weer intact naar buiten. Dat neemt niet weg dat de inhoud van de schilletjes wel kan worden verteerd en opgenomen. Voorwaarde is wel dat de maiskorrel dan is geplet (machinaal) of goed is gekauwt. Los van de voedingswaarde van de inhoud van mais is het dus gunstig om de spijsvertering actief te houden, oftwel de stoelgang te bevorderen. Deze activiteit komt dan voort uit de continue poging om de ruwe celstof te verteren, wat niet lukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit ligt aan de samenstelling van mais, maar het is niet uit te leggen zonder achtergrond info…..

Monosaccharides

Monosaccharides bestaan uit een enkele suikermolecuul (saccharide). De darmen zijn precies zo geconstrueerd dat ze monosaccharides door kunnen laten. Alle moleculen die groter zijn, kunnen niet in het bloed opgenomen worden. Het lichaam kan monosaccharides direct in het bloed opnemen. Er hoeven verder geen bewerkingen op losgelaten te worden (ze hoeven niet verteerd te worden). Monosaccharides (ook wel simpele suikers genoemd) komen vooral voor in fruit en honing (in de vorm van glucose en fructose).

Disaccharides
Disaccharides bestaan uit twee suiker moleculen. Ze zijn dus te groot om direct door de darmwand geabsorbeerd te worden. In de wand van het eerste deel van de dunne darm, het duodenum, worden speciale enzymen geproduceerd. Deze enzymen reageren met de disaccharides en splitsen ze in monosaccharides. Nadat ze gesplitst (verteerd) zijn, kunnen ze als monosaccharide door de darmwand in het bloed opgenomen worden. Tafelsuiker (maar ook: bruine suiker, rietsuiker, poedersuiker, etc) is een disaccharide (sucrose), evenals de suiker die van nature in melk zit (melksuiker, lactose). Voor elk verschillend type disaccharide is een ander enzym nodig. Zo is voor lactose een enzym genaamd lactase nodig en voor sucrose is sucrase nodig.

Polysaccharides
Polysaccharides bestaan (zoals de naam al zegt) uit meerdere (poly) suiker moleculen. Omdat de mens niet gebouwd is op het eten van polysaccharides, zijn deze moleculen redelijk moeilijk om te zetten naar monosaccharides. Het gebeurt in twee fasen. In de eerste fase wordt een vloeistof in de alvleesklier aangemaakt die door de darmen wordt gespoeld. In deze vloeistoffen zitten speciale enzymen die de polysaccharides (zetmelen) opbreken in disaccharides (maltose). Deze disaccharides moeten vervolgens weer omgezet worden naar monosaccharides (zie hierboven). Zetmelen (zoals in granen, aardappelen, mais, rijst, pasta, etc) zijn polysaccharides.

Toegevoegd na 2 dagen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verteerd-mais.143595
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is nu het antwoord op je vraag? En wat is je bron?