Bestaat er nog rechtsdraaiende yoghurt in de handel?

Vroeger had je "biogarde", en yoghurt die bekend stond om zijn rechtsdraaiende structuur. Op dit moment vind ik echter nergens nog deze vermelding.
Bij navraag blijkt dat dit komt omdat die "rechtsdraaiende" yoghurt zuurder is dan andere, en mensen dit niet meer zo graag lusten. Ook bij bio yoghurt is er enkele linksdraaiende te vinden.
Daarom mijn vraag : bestaat er nog rechtsdraaiende yoghurt in de handel (zonder suiker of andere toevoegsels, ik wil het gebruiken om de zuurtegraad van mijn vagina op peil te houden na de overgang. met linksdraaiende bacteriën gaat dat nl. niet...)

12 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Biogarde (soms bigarde) is goed verkrijgbaar, en bevat rechtsdraaiend melkzuur. In gewone roeryoghurt zit evenveel rechtsdraaiend als linksdraaiend melkzuur.

Je kunt o.a. bij Jumbo en C1000 bigarde van Konings kopen. Daar staat op "bevat rechtsdraaiend melkzuur" en is ietsje duurder dan gewone roeryoghurt. (resp. 55 en 45 cent). Biogarde heeft altijd iets te maken met rechtsdraaiend melkzuur, alleen de hoeveelheden verschillen. In biowinkels kun je Biogarde krijgen, waar op het etiket staat "met 90% rechtsdraaiend melkzuur",

Of het zuurder is, dat is nog maar de vraag. Veel mensen vinden juist de smaak van biogarde iets "milder". Bij AH kun je ook Biogarde kopen van het huismerk en van Almhof, in stand en roer, en is iets duurder.

Hier een link naar Konings:
http://www.koningszuivel.nl/index.html

en hier een link naar een artikel in de Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/411658/1995/01/28/SMAK-Biogarde-roeryoghurt.dhtml

Als ik het artikel juist interpreteer, dan is het eigenlijk niet nodig dat er iets over rechtsdraaiend wordt vermeld op het etiket van Biogarde, omdat dat altijd in Biogarde zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ik zoek dit even in België, maar superbedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Ik zie nu pas dat je in Antwerpen woont. Neem even contact op met Konings. (zie de link)
Je vindt daar een contactformulier, en je kunt dan vragen waar het bij jou in de buurt wordt verkocht.
Succes!