Tiramisu...Ik heb een prima recept; echter er is nu een combinatie op de markt met alles ineen. Hoe heet die, en waar koop ik die?

De combinatie heeft dus mascarpone, amaretto, creme fraiche en dooiers (alles at je nodig hebt voor een tiramisù) ineen.

Ik ga voor 20 mensen tiramisu maken....verheug me er erg op.
Los van de vraag welke combinatie mascarpone/amaretto ik kan gebruiken?
iemand nog tips waar ik op moet letten?
20 porties, groot rond dienblad doorsnee 33 cm, hoog 3.8 cm.
Misschien nog iemand een suggestie hoe ik dit leuk kan opdienen, of andere
tips?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
1.9K
amc
7 jaar geleden
Er zijn talloze variaties op 'tiramisu' recepten maar vooral als je het voor gasten klaarmaakt, neem je toch geen kant-en-klare uit de supermarkt? Je proeft het altijd omdat hij nooit zo luchtig is als vers gemaakt! Maar oké... je vraagt erom en dan gaat het er toch eigenlijk niet om wat erin zit, maar of de smaak goed is. De meeste kant-en-klare tiramisu is te zoet en/of heeft een chemisch smaakje. Koop in elk geval niet de bruine bak van 'Dolce Italia' die vrijwel overal in de supermarkt te koop is. Er zit Marsala in maar smaakt erg naar alcohol en die zit er vrij veel in. Hij smaakt eigenlijk alleen goed als je hem halfbevroren opdient.
De AH 'excellent' is mierzoet en heeft een kunstmatige smaak. De lekkerste is eigenlijk nog de tiramisu van Aldi van het merk 'Ursi'. Helaas zit die in bakjes dus kan je die eigenlijk niet goed opdienen ;-)
Dit is sowieso het probleem met kant-en-klare tiramisu. Het is echt niet veel werk om hem zelf te maken en zoveel lekkerder! Wil je echt een heerlijke tiramisu , dan heb ik een heerlijk recept voor je waarover ik altijd veel complimenten krijg en waar vaak het recept voor gevraagd wordt.
Voor 20 personen heb je nodig; Ca.1600 gr. Mascarpone, 17 eieren + 17 volle eetlepelsl. fijne kristalsuiker, zo'n 132 italiaanse lange vingers ( Savoiardi koekjes) enkele kopjes sterke koffie of nog lekkerder Espresso,per kopje 1 el. likeur ( Amaretto of Tia Maria) een zoete Marsalawijn ( is het originele oude recept) maar ook een zoete sherry is mogelijk en ook lekker en cacaopoeder. Splits de eieren maar zorg dat het eiwit 'schoon' blijft ( de helft hiervan wordt later stijf geklopt)en klop de dooiers samen met de suiker lang door tot het een schuimige zachtgele crème is. Goed kloppen, beter te lang dan te kort!
Klop dan in een schone kom de helft v.d. eiwitten goed stijf.
Voeg dan de mascarpone toe aan de eidooiers/suikercrème en schep deze er goed door tot het een romige massa is. Voeg het eiwitschuim toe en schep voorzichtig alles door elkaar. Meer 'spatelen' dan roeren om de lucht erin te houden, anders zakt alles in en wordt 'wateriger'.
Als je een zachte dikke crème hebt is hij goed.
Meng de koffie met de likeur in een diep bord en dompel de koekjes er een paar seconden in, leg dan een laag koekjes op de bodem. Bedek ze met een laag crème en strooi er wat cacao over. leg daar weer koekjes op en herhaal alles. De laatste bovenste crèmelaag dek je af met een laag cacaopoeder die je er overheen zeeft.

Het beste antwoord

Galbani Crema per tiramisù, verkrijgbaar bij o.a. Albert Heijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zit geen Amaretto door, maar dat hoort ook niet door de mascarpone. Bovendien wordt de echte tiramisu niet met Amaretto maar met Marsala gemaakt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Creme fraiche hoort er trouwens ook niet in.
bamibal
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij mijn recept hoort er wel marsala (inderdaad géén amaretto) door de mascarpone. Ik ga nog even bedenken hoe ik dat ga oplossen...suggesties welkom! ;)
Verder precies het antwoord wat ik nodig had; heb er 5 bij AH besteld!
Dank!