ipv suiker bestaat er zoetstof,bestaat er nu ook ipv zout zoutstof o.d.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Nee zoutstof bestaat niet. Er bestaat echter wel Lo Salt. Gewoon zout bestaat voor 99,9% uit natriumchloride. In LoSalt is 2/3 deel vervangen door andere natuurlijke, nuttige mineralen en door kaliumchloride. Deze stof wordt op natuurlijke wijze door het lichaam afgescheiden.

LoSalt bevat dus maar 1/3 deel natriumchloride in vergelijking met normaal zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Door maaltijden ed. heen proef ik geen enkel verschil tussen losalt en gewone zout, dus wat mij betreft een prima vervanger.

Andere antwoorden (3)

Zout is een mineraal. Dus los van Natrium zit er nagenoeg niks in. Het bevat dus ook geen vetten, koolhydraten of eiwitten. Hierdoor heeft het dus ook geen energie-inhoud. (Calorieën / Kj)

Suiker is opgebouwd uit fructose en glucose. Stoffen waar wel energie-inhoud in zit. In het geval van suiker praat je over Koolhydraten.

De rede voor zoetstoffen is het verminderen van de innamen van koolhydraten, maar de smaak proberen te behouden.

Het vervangen van een mineraal is vele malen lastiger dan het vervangen van een koolhydraat. Hierbij komt ook nog dat het dus niet de energie inname verminderd, want iets waar geen energie in zit, kun logischerwijs niet vervangen door iets met minder energie.

Toegevoegd na 18 minuten:
Er bestaat trouwens wel een soort van vervanger. Dit is JoZo. Een combinatie van jodium met natrium. Waarbij het aandeel natrium lager is dan bij "gewoon" zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt, hoewel je voor een aantal andere smaken zou kunnen kiezen als alternatief voor zout. Niet echt, omdat zout een essentiële voedingsstof is. Van nature zit zout niet in in ons voedsel maar je hebt wel een kleine hoeveelheid nodig om gezond te blijven. Als alternatieve smaakstof heb ik wel muntgelei op vlees gezien maar het eerlijk gezegd zelf niet geproefd. De hoeveelheid zout in ons voedsel kan best wat minder maar helemaal zonder hoeft niet en is zelfs niet mogelijk. Dat overleven we niet.

Toegevoegd na 20 uur:
Je wordt op je wenken bediend. Akzo Nobel staat op het punt een product te introduceren dat 50% minder natrium bevat. Zie via de link het uitgebreide artikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat heb je slim bedacht. Ik noemde het vroeger "zoutloos zout". Het is voor mensen die een zoutloos dieet moeten volgen. Het is geen zout en het smaakt ook niet naar zout, maar het helpt bijv. tegen de laffe smaak van aardappels gekookt zonder zout. Als je het niet voor een zoutloos dieet nodig hebt, dan kan je het ook mengen met gewoon zout, in de verhouding die je zelf prettig vindt, zodat je zoutarm zout krijgt. Dit kan je ook doen met zoetstof die je mengt met suiker, waardoor je een soort van "light-suiker" krijgt. ;-)