Jam, Bramenflappen( ipv appelflappen) taart, en vul zelf nog maar wat in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jam en taart. En met suiker kun je ze ook gewoon eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder suiker ook! Is veel lekkerder...
jam. je kunt ze ook in de yoghurt doen, dus vruchtenyoghurt maken. Je kunt ze gebruiken om toetjes te garneren. misschien kun je van het sap verf maken, aangezien dat sap moeilijk uit kleren gaat. Je kunt het sap gebruiken als nep bloed, je kunt ze in fruitsalades verwerken.. limonade van maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst even een nachtje in zout water zetten. (beestjes uit roeien) en dan lekker door het toetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heerlijk toetje:
Apple Crunch:
Bramen prakken, hierdoor kleine stukjes appel, suiker, kaneel en klein beetje water mengen. In een schaal doen. Hierboven op doe je de crunch(margarine, suiker en bloem) Maak veel crunch. Zodat het fruitmengsel er niet door komt. Dit 25 min. in de oven(200gr.) en serveren met vanillevla :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bramencrumble! Staat hier voor morgen op de planning als toetje, kan me er nu al op verheugen!

Toegevoegd na 51 seconden:
Ha, da's ongeveer hetzelfde als het antwoord hierboven, maar dan zonder appel. Is trouwens met bijna elk fruit lekker.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan met ijs en slagroom....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou als je oud genoeg bent bramenlikeur..
Fles voor de helft vullen met schone bramen dan tot hoogte bramen aanvullen met suiker, daarna goedkope jenever ( jonge klare ofzo ) de fles vol schenken...
Fles opening afdekken met stukje zilverpapier en op de vensterbank zetten.. +/- 2 weken in de zon tot suiker weg is. Deksel erop en een tijdje in de kelder bewaren... Heerlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bramenchutney, smoothies, saus. Ik heb van de week zitten googlen omdat ik er ook veel had, maar er is keus genoeg dus
anneliez
12 jaar geleden
In de ijsmachine ermee: bramensap maken (staafmixer erdoor, en daarna zeven), een deciliter of twee, beetje suiker, slagroom, melk, half uurtje ronddraaien en je hebt (d)roomijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker bramensap van maken. Vroeger thuis kookte mijn moeder daar stijve rijst bij maar zelf vindt ik het ook heerlijk op ijs. De bramensap warm op de rijst of het ijs doen mmmmmmmmmm.................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bramen sorbet;

Was 500 gr. bramen en verwijder alle steeltjes.
Pureer ze met de staafmixer en druk ze door een zeef.
Giet 125 ml. water in een pan en doe hier 125 gr. suiker bij.
Breng aan de kook en laat het in 5 min. een siroop worden.
Bramen erbij en nog 1 min. koken. Af laten koelen.
Klop 2 eiwitten zo stijf dat je de kom ondersteboven kan houden en er niets uitloopt.
Spatel nu dit eiwitschuim door de bramen (niet roeren maar meer scheppen met de spatel)
Bevries het nu in een ijsmachine. Of;
Schep alles in een ruime diepvriesdoos en zet in de vriezer.
Het is wel van belang dat je het ijs ieder uur met een vork doorroert om te voorkomen dat er grote ijskristallen ontstaan.
Na 4-5 uur is het ijs klaar.

Vanillepudding met bramen;

Vermeng gewassen bramen met suiker, citroensap en kirsch of cointreau. Maak pudding van custard of een pakje
vanillepudding volgens voorschrift. Schep alles voorzichtig door elkaar en serveer dit toetje in glazen.

Vermeng eens vanille roomkwark met bramen, perzik en abrikozen in stukjes. Lekkere combinatie.

Bramensaus; (lekker bij ijs of griesmeelpudding)

Was 250 gr. bramen en laat ze met 1 dl. water, sap van ½ citroen en 65 gr. suiker 5 min. koken.
Schep met de schuimspaan de bramen uit de pan en leg ze in een sauskom.
Bind het kooksap met iets aardappelmeel of allesbinder en giet het over de bramen. laten afkoelen.

tot slot;
Klop slagroom stijf en schep er bramen, suiker, een beetje kaneel en een beetje kruidnagelpoeder door.
Vul dessertschaaltjes laag om laag met koekkruimels ( bijv.
Bastognestukken in de keukenmachine of in een zak met de deegroller walsen)
Laat dit even in de koelkast rusten en garneer met bramen en slagroom voor het opdienen.
amc