Een kip van 2 kg hoelang moet die in de oven en op hoeveel graaden ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
34.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kip van 2 kilo is meestal een soepkip.

Antwoorden (3)

Reken 22 minuten per 500 g plus 15 min extra.
Dus 1 uur en drie kwartier.

Toegevoegd na 31 seconden:
Bij 190 graden.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je 'm op 250 doet is ie dan sneller of brandt ie dan aan terwijl de binnenkant dan nog niet klaar is?
AWM
14 jaar geleden
Ja, klopt.
Kip braden: 45 minuten per kilo, in een voorgewarmde oven van 185/190 graden.
De kip die je hebt, is wel op het randje braadkip/soepkip, dus minder mals dan een gemiddelde braadkip van 850 gr.
Pas dus op dat jou beestje niet droog wordt.Overgiet hem dus regelmatig met de braadboter.

Om nog even onwetendheid weg te nemen over braadkippen/soepkippen:

In zes weken tijd kan een kuiken uitgroeien tot een regelrechte braadkip... Naargelang het gebruikte kippenras kan dit oplopen tot twaalf weken. Dit hangt ook af van het gewicht dat men verlangt...en van het ras.

Een piepklein kuikentje dat enkele weken oud is weegt dan ongeveer 350 tot 400 gram en dan noemt men zo een beestje, een piepkuiken. Dat piept dus nog...

De bedoeling is dat dit door één persoon opgegeten wordt.

Als men nu nog enkele weken wacht dan weegt datzelfde kuiken 850 gram en dan is er voldoende te eten aan voor twee personen. Zo een vogeltje noemt men dan een haantje....! Zelfs als het een vrouwtje is !

Een kip van 1,2 kilogram, dat is een bijna volgroeide kip wordt verkocht als braadkip.

Die is groot genoeg om voedsel te verstrekken voor een viertal personen.

Als de kip nog wat zwaarder wordt spreekt men over een “mesthoen”. Ik vind dat vies klinken, mesthoen... de Fransen hebben weer een mooiere naam: une poularde... klinkt heel wat smakelijker dan mesthoen...Enfin dat is dus een kip die minstens 1,800 kilo weegt. Hoeveel personen er nodig zijn om die op te eten, dat moet de familie zelf maar uitmaken.

Daarna worden het soepkippen, maar dan wegen ze rond de 3 kilo, zijn mooi geel van het vet, en hbben meestal ook een dot vet aan hun kont hangen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Pinkeltje,
alle vragen over het bereiden van kip kun je vinden op www.poelier.nl. Voor recepten met kip kun je goed terecht op www.kiprecepten.nl of www.wildplaza.com