Hoe maak je banketbakkersroom?

Mijn moeder en ik proberen wel eens gebakjes van de bakker na te maken.
We hebben nu besloten dat ons volgende project de ouderwetse Tom Pouce wordt.
Daar hoort uiteraard een flinke laag banketbakkers room tussen. Hoe kunnen we die het beste zelf maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Het beste antwoord

Banketbakkersroom:

6 eidooiers
40 gram bloem
500 ml melk
120 tot 150 gram suiker
Vanillestokje of zakje vanillesuiker.

Breng ¾ van de melk met de helft van de suiker aan de kook met een opengesneden vanillestokje en laat 10 minuten trekken. Splits de eieren en mix met de helft van de suiker en het andere deel van de melk tot een papje. Roer er de gezeefde bloem door. Haal het vanillestokje uit de melk. Giet de helft van de warme melk onder roeren bij het beslag. Voeg dat weer toe onder roeren aan de rest van de melk in de pan en breng het al roerend aan de kook. Twee minuten laten doorkoken om de bloem te garen. Dit is lastig want de roomvla is dan al behoorlijk dik en brandt gemakkelijk aan. Je kunt het beste een houden platte spatel gebruiken. Deze kun je mooi over de bodem van de pan schrapen.

Laat het mengsel afkoelen terwijl je regelmatig even roert en als het voldoende is afgekoeld dek het dan onmiddellijk af met vershoudfolie direct op de pudding, zodat er geen vel op komt. Bewaar in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Halloaa! Ik ben Romeo de kok van de eeuwo hiero is het recepto!

2,5 deciliter melk25 gram bloem50 gram suiker2 eierdooiers1 pakje vanillesuiker of 1/3 vanillestokje
BEREIDINGSWIJZE VOOR BANKETBAKKERSROOM

Breng het grootste gedeelte van de melk met het vanillestokje langzaam aan de kook en laat het stokje enige tijd in de melk trekken.
Meng de bloem met de eierdooiers en een klein scheutje achtergehouden melk tot een glad papje. Voeg hier onder goed roeren en met kleine hoeveelheiden tegelijk de kokende melk bij.
Doe de massa terug in de pan. Breng ze onder zeer goed roeren aan de kook en laat ze ongeveer 3 minuten zachtjes doorkoken. Verwijder het vanillestokje.
Voeg de suiker toe en wanneer er geen vanillestokje gebruikt is, ook de vanillesuiker.

Smakelijke eten!

Groetjes Romeo

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschieno vond uo datto niet z'n goeie siteo hiero is een andere

http://passie.horeca.nl/content/15159/Het_bereiden_van_banketbakkersroom.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zal u lekker smaken mijnheero
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Questa scimmia è una signora non e signore
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DANKKUUUWWWWWWW!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn jullie al bij oma geweest?
Breng 2½ dl. volle melk aan de kook met de vanille die je uit een vanillestokje geschraapt hebt (doorsnijden in de lengte en met een mespunt de zwarte korreltjes eruit schrapen)doe het stokje daarna ook in de melk. Doe er ook 25 gr, suiker in en als het gekookt heeft 10 min. laten trekken.

Zeef nu 10 gr. bloem en 15 gr. maizena samen in een kom en vermeng dit met een garde om klontjes tegen te gaan.
Doe hier 3 eidooiers bij en klop alles goed door elkaar.
Neem van de hete melk een deel af en klop dit door het eiermengsel. Neem het vanillestokje uit de pan en haal verder leeg wat er nog inzit evtl. en doe bij de melk.
Giet nu het eimengsel al kloppend door de hete melk en breng opnieuw aan de kook.
Laat alles zo'n 10 min. zachtjes gaar koken en blijf af en toe roeren om aanzetsels van de bodem los te houden.

Giet over in een kom en voorkom velvorming door de oppervlakte te bedekken met beboterd papier, of huishoudfolie. Ook met suiker bestrooien kan, maar maakt het wel weer wat zoeter. Laat hem nu afkoelen.

Het is in feite net als gustard pudding maken.
amc