wat is het verschil tussen keukenzout en Himalayazout?

en is het gezonder dat keukenzout? (NaCL)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (5)

Himalaya zout, fijn
Zout, Essentieel voor leven
Zout wordt al eeuwenlang gezien als een waardevol en bijzonder element. Hippocrates stond erom bekend regelmatig gebruik te maken van zout in zijn heling methodes. Wat mensen niet weten is dat het meeste keukenzout of tafelzout voor 98% bestaat uit natrium chloride en voor 2% uit andere (schadelijke) chemicaliën.

Het verschil met ‘gewoon’ keukenzout.
Verder wordt keukenzout tijdens de productie op hoge temperaturen verhit wat resulteert in een verandering van de chemische compositie van het zout. Alle mineralen die in zout zitten worden op een chemische manier ‘gezuiverd’ waardoor tafelzout geen nutriënten meer bevat en het in verhouding veel meer natrium chloride heeft. Het overschot van natrium chloride zorgt ervoor dat het lichaam veel harder moet werken om het overschot te verwerken. Het gebruik van gewoon keukenzout wordt dan ook niet voor niets gelinkt aan aandoeningen als cellulitis, reuma en nierstenen.

Waarom Himalayazout?
Himalaya zout is ongeraffineerd en bevat ruim 84 verschillende nutriënten die in keukenzout niet meer te vinden zijn. Er is niet op een chemische manier mee geknoeid en het komt regelrecht van het Himalaya gebergte.

Hoe te gebruiken?
Vervang het gebruik van keukenzout door Himalayazout. Je kunt de fijne gebruiken die meteen gebruikt kan worden of de grove die je in een zoutmolen kunt plaatsen.

- Himalayazout is dus gezonder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen verschil. Keukenzout is NaCl, Himalayazout ook. Aan Himalayazout worden allerlei reinigende eigenschappen toegekend, maar dat is dure zweverij.

Ons keukenzout is op exact dezelfde manier ontstaan als het zout in de Himalaya, nl. door het verdampen van een ondiepe zee. Hierdoor zijn lagen zout ontstaan, die daarna diep onder andere aardlagen bedekt zijn geraakt. In de Himalaya zijn de lagen daarna geplooid en opnieuw omhoog gekomen waardoor het zout nu hoog in de bergen zit. In Nederland zit het onder de grond.
De winning werkt ook een beetje anders: in de Himalaya kun je het steenzout uit de bergwand kappen, in Nederland pompen ze water in de zoutlagen zodat het zout oplost, en wordt het daarna weer ingedampt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet het antwoord dat je wilde horen, he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat het beide NaCL is, wil toch niet zeggen dat er geen verschil is?
Het kan toch best dat dat himalayazout meer vermengd is met andere gezonde mineralen, oid.?
Ik weet er niks van hoor, dus wie weet heb je wel gelijk. Maar ik vraag me wel af of het niet is zoals bij water. Elk water is gewoon water, maar in het ene zit bijvoorbeeld meer kalk dan andere, en zulke dingen zouden toch invloed kunnen hebben op hoe gezond ze zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat jezelf maar wijsmaken wat je wil. Zout is zout. Steenzout is steenzout. Precies hetzelfde spul dat in Nederland in de zoutkoepels zit en na oplossing uit de grond gepompt wordt. Tip: Koop je Himalayazout in kiloblokken bij de paardenhandelaar. http://www.twitpic.com/6umhnt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, kapotte link. Hierbij de goede. http://www.uitzending.net/gemist/68158/Nederland-2/De_Wilde_Keuken.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag ook wel beleefd antwoorden hoor.
Ik vraag gewoon een geïnteresseerde vraag. Hoe kom je erbij dat ik me iets laat wijsmaken?
Waaruit denk je op te maken dat ik ervan overtuigd ben dat het gezond is?
Ik gebruik dit product niet, weet er niets van (zoals ik al aangaf) en sta helemaal open voor argumenten van beide kanten.
Ik vraag me alleen dingen af, en vraag jou of jij daar meer over kan uitleggen. Dat zou je ook kunnen opvatten als compliment in plaats van meteen zo onaardig te reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was niet onaardig bedoeld, ik ben fysisch geograaf en erg allergisch voor zweverige claims over delfstoffen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Delfstoffen zweven niet. Dat is in dit geval symbolisch correct.
Nee het is niet gezonder dan keukenzout.

Zeezout wordt door sommigen beschouwd als een gezonder alternatief voor keukenzout.
Maar het is vooral duurder.

Zelfde met Himalayazout.
Zelfs als zijn daar wat sporenelementen en mineralen iets anders, dan zijn dat zulke kleine hoeveelheden dat dat te verwaarlozen is.

Als je iets maar een gezondheidsclaim geeft,
dan trappen mensen daar in
en dan hebben ze daar geld voor over en
dus: hup, kassa!

Wil je echt puur zuiver zout ga dan naar de Franse Atlantische kust, naar de Charente Maritime en raap
daar zelf een zakje zuiver zout.
Kost niks.

http://www.franse-atlantische-kust.nl/charente-maritime-theme/patrimoine-maritime/culture-sel/culture-sel.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, gezonder is het zeker niet ; duurder wel.
En als je naar de lijst met ingredienten kijkt, zit inderdaad zo ongeveer het hele periodieke systeem der elementen er in, en die zijn bij lange na niet allemaal even gezond - al zijn de hoeveelheden ZO klein, dat je je er ook geen zorgen om hoeft te maken.

Maar (even een willekeurige greep) lood, arseen, barium, cadmium, fosfor, kobalt, kwik, zwavel, zink......je moet wel van goede huize komen daar allemaal per definitie gezonde eigenschappen aan toe te kennen ; al weet een beetje kwakzalver daar inderdaad wel weg mee.

Bovendien betaal je voor die verontreinigingen -want dat zin het- van het zuivere zout wel de hoofdprijs. Het lijkt dus eerst en vooral een product voor mensen die zich graag voor de gek willen laten houden. Zout is zout (NaCl), en als het je puur om de eigenschappen van het zout gaat, gaat er uiteindelijk niks boven zuiver 100 % zout, met wat toegevoegd jodium voor je schildklier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, je hebt 'tzelfde lijstje gevonden als ik :)
Ik geloof dat zink nog wel goed voor je is, als sporenelement, maar een heleboel is inderdaad gewoon slecht voor je (dat de hoeveelheden waarschijnlijk te klein zijn om schade aan te richten, maakt ze nog niet goed).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
' t Is een van de eerste (passende) hits op ' himalayazout ingredienten' . En voor de gezonde mineralen en sporenelementen zin ongetwijfeld betere bronnen te vinde ndan zout, dat op zichzelf al niet ubergezond is (maar wel lekker).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het was de eerste hit die ik tegenkwam toen ik zocht op "samenstelling himalayazout". Toch is zout ook niet zo ongezond als dat men tracht ons te doen geloven. "Zout is slecht, ons product bevat minder zout, KOOP HET!".
https://www.zoutbeperkt.nl/zout/verschillen-tussen-soorten-zout#:~:text=Himalaya%20zout%20bevat%20sporen%20van,andere%20smaak%20dan%20gewoon%20tafelzout.
Himalaya zout

Himalaya zout bevat sporen van ijzeroxide wat het de roze kleur geeft. Daarnaast bevat het andere mineralen, deze zijn kalium, calcium, magnesium en ijzer. Het bevat minder natrium dan gewoon tafelzout.
Himalaya zout heeft een andere smaak dan gewoon tafelzout. Sommige mensen proeven het verschil niet met gewoon keukenzout terwijl anderen het verschil wel proeven.

Welk zout is het beste voor de gezondheid?

Als je op internet de verhalen van de verkopers van verschillende soorten zout gaat lezen dan zal je zien dat zij vinden dat het zout wat zij verkopen het gezondste en beste zout is wat er bestaat.
Als we de wetenschappelijke onderzoeksdatabanken induiken dan valt is er geen enkele studie te vinden welke de gezondheidsvoordelen van de verschillende soorten zout ten opzichte van elkaar heeft onderzocht.
Waarschijnlijk zijn de verschillen voor onze gezondheid van de verschillende soorten zout minimaal. Het bestaat allemaal hoofdzakelijk uit natriumchloride en de hoeveelheden andere mineralen zoals kalium en magnesium zijn zo klein dat dit geen effect op je gezondheid zal hebben.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Hier wordt de vaak genoemde gezondheidsclaim en de scepsis daarover verder belicht.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/315081#benefits-and-myths