Even een paar feitjes.

Twee of meer glazen rode wijn per dag kunnen een flinke hoeveelheid loopneuzen besparen. Wie twee of meer glazen rode wijn per dag drinkt, zou volgens onderzoekers van de Harvard School of Public Health bijna de helft minder verkoudheden te verduren krijgen.

Collega-wetenschappers van de American Geriatrics Association toonden aan dat wijn ons in zekere mate beschermt tegen de oogaandoening macula degeneratie.

Rode wijn verhoogt de goede cholesterol (HDL) en beschermt tegen hart- en vaatziekten. Rode wijn is bovendien rijk aan antioxidanten. Deze antioxidanten kunnen de oxidatie van LDL-cholesterol afremmen. Kies daarvoor wel voor de juiste druiven: Cabernet Sauvignon, Pinot Noir of Merlot.

Wijn als medicijn tegen Alzheimer: Aan twee verschillende Amerikaanse onderzoeksinstituten werden bewijzen gevonden dat de anti-oxidant resveratrol de ophoping van eiwitten in de hersenen tegen gaat en zo de kans op Alzheimer kan verminderen.

Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van rode wijn de kans op longkanker bij rokers en ex-rokers verkleint. Rokers die minstens één glas per dag drinken, hebben zestig procent minder kans om longkanker te krijgen dan mensen die nooit rode wijn drinken. Bij witte wijn is effect niet aanwezig.

Polyphenolen, of plantaardige chemicaliën, zijn in relatief hoge niveau’s terug te vinden in rode wijn. Polyfenolen worden verondersteld om de niveaus van gas-stikstofmonoxide te stimuleren in het bloed. Die maken de bloedvaten wijder.

Lees meer op: http://www.preventievegezondheidszorg.com/wijn.php
(bron)

ImaBite
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee! Da's gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat is prima. Het is goed voor je lichaam, het is ontspannend en lekker, en bij zo'n geringe hoeveelheid is de kans op verslaving klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt aangenomen dat rode wijn geneeskundige eigenschappen heeft, vooral dankzij de tannine die erin zit. Deze verwijdt de aders en slagaders, en vermindert op die manier hartziekten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zeggen dat dat gezond is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is rode wijn nu wel of niet goed voor de gezondheid?

Rode wijn | Goed of slecht ‒ Goed voor de weerstand

In rode wijn zit tannine. Tannine is een stof die de weerstand versterkt en je dus weerbaarder maakt tegen o.a. bacteriën, virussen en schimmels. Hierdoor word je minder vatbaar voor o.a. griep, verkoudheid en ontstekingen. Consumptie van twee glazen rode wijn per dag zou voor 50% minder verkoudheid zorgen.

Rode wijn | Goed of slecht ‒ Betere doorbloeding

Alcohol heeft een bloedverdunnende werking. De polyphenolen en phytochemicaliën in rode wijn verwijden de bloedvaten. Rode wijn zorgt zodoende voor een betere doorbloeding van alle organen, waaronder nieren, lever, longen en hersenen. Dit zorgt voor een beter lichamelijk en psychisch welzijn.

Rode wijn | Goed of slecht ‒ Goed voor de ogen

Rode wijn is in zekere zin goed voor de ogen. Rode wijn beschermt namelijk tegen de oogaandoening macula degeneratie.

Rode wijn | Goed of slecht ‒ Goed voor hart- en bloedvaten

De antioxidanten in rode wijn beschermen tegen hart- en vaatziekten. Ze verhogen het goede HDL-cholesterol en verlagen het slechte LDL-cholesterol. De druivensoorten Cabernet Sauvignon, Pinot Noir en Merlot werken hiervoor het beste.

Rode wijn | Goed of slecht ‒ Werkzaam tegen Alzheimer

Het antioxidant resveratrol dat in rode wijn zit, gaat de ophoping van eiwitten in de hersenen tegen. Zodoende beschermt rode wijn tegen vergeetachtigheid en de Ziekte van Alzheimer.

Rode wijn | Goed of slecht ‒ Goed voor (ex-)rokers

Rode wijn verkleint de kans op longkanker bij rokers en ex-rokers. Rokers die dagelijks ten minste 1 glas rode wijn drinken, hebben 60% minder kans op longkanker dan rokers of ex-rokers die nooit rode wijn drinken.

Rode wijn | Goed of slecht ‒ Intelligenter

Rode wijn scherpt de geest. Bij vrouwen die een halve fles rode wijn per dag drinken, functioneren de hersenen beduidend beter dan bij geheelonthouders. Rode wijn zorgt namelijk voor een betere doorbloeding van de hersenen en dat maakt het cognitieve functioneren beter.

Hoe dan ook: alle bovengenoemde voordelen worden teniet gedaan als je meer dan enkele glazen per dag nuttigt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, mits het droge rode wijn is. Dus niet de zoete wijnen en vruchtenwijn.