Hoe kan ik makkelijk terugrekenen wat de hoeveelheid alcohol per eenheid is, als ik het relateer aan één halve liter jenever?

Dus, zeg: iemand drinkt een halve liter jenever, hoe kan ik dan terugrekenen hoeveel bier, wijn, port, whiskey je moet drinken om aan hetzelfde alcoholpercentage in je bloed te komen?
Ik bedoel hier gewone horeca-promillages, dus geen light, of alcoholvrije versies.
En ja, ik snap dat je geen halve liter jenever zou moeten drinken, maar het is voor mij nu even makkelijk om mee te rekenen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.2K

Het beste antwoord

(percentage alcohol in jenever / 100) * 0.5 = aantal liters opgenomen alcohol

(Percentage alcohol in bier / 100) * aantal liters gedronken bier = aantal liters opgenomen alcohol

Deze twee wil je gelijkstellen dus krijg je:
(percentage alcohol in jenever / 100) * 0.5 = (Percentage alcohol in bier / 100) * aantal liters gedronken bier

Daaruit volgt:

Aantal liters gedronken bier =
( (percentage alcohol in jenever / 100) * 0.5 ) / ( (Percentage alcohol in bier / 100))

Als je wat anders neemt dan bier, dan moet je natuurlijk het daarbij horende percentage alcohol gebruiken. Dan weet je hoeveel je daarvan moet drinken om evenveel alcohol binnen te krijgen als wanneer je een halve liter jenever drinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De glazen van de verschillende dranken hebben allen een andere inhoud. Maar het typische is dat in "elk" glas dezelfde hoeveelheid alcohol zit.

Dus in een groot glas Bier zit evenveel alcohol als in een kleiner glas wijn of een nog kleiner jeneverglaasje.

Als iemand vijf glazen jenever drinkt komt dat qua hoeveelheid alcohol overeen met bv vijf glazen whiskey of vijf glazen port.