Waarvoor zijn die puntjes nou op een glazen flesje onderin?

Iedereen heeft wel eens een cola of een biertje uit een glazen flesje gedronken. Als je gemerkt hebt zit er allemaal van die puntjes onderin op een fles. Wat is de nut van die puntjes nou eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Elk fles heeft zijn eigen vorm nummer. Als goed is staat er ook een nummer bij naast die puntjes en een logo van produceerder. Een fles gaat door verschillende apparaturen heen. En 1 van die apparaturen leest het vorm nummer op van de fles. In dit geval is die puntjes het vorm nummer van de fles voor apparatuur. En de nut van de vorm nummer is, een machine kan 30 flessen tegelijk maken. Dus in 1 min maak een machine ongeveer 400 tot 500 flessen. Dus elk fles van die 30 flessen heeft zijn eigen vorm nummer. Stel dat 1 van die 30 flessen een foutje heeft. Er kan ongeveer 300 tot 400 fout soorten op een fles ontstaan tijdens het produceren. Stel dat een fles met vorm nummer 25 fout wordt gemaakt bij de machine tot de machinisten die fout hebben ontdekt of opperators die bij sortering/onderhoud werken. Dan zijn er al heleboel van die foute fles geproduceerd. Dan zet de opperator dat nummer 25 op de LNM.
LNM is een soort systeem van de apparatuur die de fles met vorm nummer (25) er uit gooit. Dus wordt niet ingepakt
Dus daarvoor zijn die puntjes op een fles..
(het vorm nummer van de fles)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijke uitleg +1 Heb je een stoomcursus nederlands gevolgd? Je begint steeds duidelijker te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha neej heb een tolk gehuurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Complimenten aan de tolk! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geweldig antwoord! het is jammer dat ik nog niet +1 kan geven... :(

Andere antwoorden (1)

Door de onderbrekingen in deze "ring" is het raakoppervlak met de ondergrond kleiner dan met een doorlopende vlakke ring. Hierdoor zal een flesje door eventueel gemorste drank niet zo aan een tafel plakken zoals een limonade of bierglas met een ononderbroken ring wel kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alslajemelevend dat is de kartelrand wat jij noemt. Hij vraagt de puntje onderin aan de fles.
Trouwens minnetje niet van mij..