ze willen dat iedereen gezonder gaat eten, waarom is fruit en verse sappen dan zo duur, terwijl een zak chip bijv. maar 1 euro kost?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (8)

Omdat simpelweg niet alles in Nederland verbouwd kan worden. Bananen bijvoorbeeld komen helemaal uit Amerika (zuiden). Chips kan overal worden gemaakt en er is niet veel nodig voor de productie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat fruit etc niet geautomatiseerd wordt geproduceerd. Het kost veel langer, is arbeidsintensiever. Het is een 'levend' iets. Chips is een 'dood' iets. Aardappels worden in hele grote aantallen geproduceerd, en het produceren van chips is een productieproces wat automatisch gaat, komt geen mensenhand aan te pas. Kosten zijn dus véél lager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heeft aan de ene kant met de productie kosten per product te maken, maar vooral omdat fruit en groente (verse producten) veel korter houdbaar zijn,, als dat na een dag niet verkocht is word het weggegooid. natuurlijk moeten ze er wel winst op maken dus maken ze het product duurder. Een zak chips daarentegen is behoorlijk lang houdbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
baghera, je bent de plus ook vergeten:)
Omdat ze willen dat je gezond eet wil nog niet zeggen dat het goedkoop moet wezen. Het meeste ongezonde eten is bereid met vet dat is niet duur. Massa productie. Gezond eten is geen massa productie maar productie die tijd kost.
12 jaar geleden
In plaats van een zak chips van 1 euro, kun je ook twee appels kopen voor 1 euro. Fruit is dus helemaal niet zo duur.

Dat is wat er bedoeld wordt: maak de goede keuze.
itsme
12 jaar geleden
"Ze" willen helemaal niet dat we gezonder gaan eten want dat levert niets op. Ga maar na: hoe geraffineerder en 'verrijkter', des te groter zijn de winstmarges. Voor groente en fruit zijn de marges uiterst klein, althans voor de producenten. Soms moeten die er zelfs geld bijleggen zoals spruitjestelers.

Fruit is trouwens helemaal niet zo gezond als vaak gedacht wordt. In veel soorten zit nauwelijks iets wat bijdraagt aan je gezondheid, zoals in appels, maar er zit in verhouding dermate veel suiker in fruit dat je er beter matig mee kunt zijn, vooral als je een neiging tot overgewicht hebt. Om die reden is vruchtensap helemaal af te raden. Die bevatten heel veel suiker, net zoveel als frisdrank. Vers zijn ze alleen maar als je ze zelf perst. Vaak worden houdbare sappen in het koelvak gezet om er meer aan te verdienen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met "ze" bedoel ik natuurlijk de producenten maar die hebben dermate veel te vertellen dat instellingen als het Voedingscentrum en mensen als Paul Rosenmöller met zijn projectjes (Convenant Gezond Gewicht en JOGG) geen deuk in een pakje boter kunnen slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
net zoals "ze" niet echt willen dat je stopt met roken, en "ze" ook niet willen dat je minder in je auto rijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!
De marges voor verse producten in de winkel liggen hoger (idd omwille van houdbaarheid). Om verwerkt voedsel te gebruiken gebruiken ze bv. de aardappelen die niet zo in de winkel verkocht kunnen worden (rare vormen enzo). En het is gewoon een kwestie van prioriteiten. zoals al gezegd is, een appel kost ongeveer 20 tot 50 cent. Een pak chips iets meer als een euro.
Je bent langer aan het knabbelen als je een zak chips eet, maar je hebt veel minder binnen dan wanneer je een paar appels eet.
De overheid heeft al een paar keer een soort 'taks" willen heffen op ongezonde producten, maar dit is er nog niet van gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een zak chips bevat ca 150 gram daar betaal je een euro voor ,de chipsfabrikant betaald voor zijn grondstoffen ca ,0,15 cent per kilo oftewel 3 cent per zak ,verder nog wat transportkosten ,energie , arbeid ,verpakking ,en afschrijving. plus de winst ,een kilo aardappelen in de winkel kost ca 75 cent ,wat neerkomt op een prijs per kilo die lager ligt als je chips.
verwerkte producten zijn bijna altijd duurder omdat je niet dezelfde hoeveelheden krijgt als bij een vers produkt, verder is de kwaliteit van de grondstoffen is een reden dat soms de verwerkte produkten goedkoper lijken dan verse