hoe weet ik welk soort citroenzuur er in een product zit?

ik ben allergisch voor citrusvruchten en voor citroenzuur en citraten (E330 t/m E333). Citroenzuur wordt niet alleen uit citrusvruchten gewonnen maar o.a. ook uit suiker. Citroenzuur zit in heel veel voedingsmiddelen en dat maakt dat ik veel producten niet kan eten, terwijl er niet altijd uit citrus gewonnen uit citroenzuur wordt gebruikt. Maar hoe kan ik hier achter komen?

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik reageer op citroenzuur net als op citrusvruchten: pijn in m'n mond, pijn in maag en darmen en de dag erna diarree. De allergie voor citrusvruchten is in het ziekenhuis vastgesteld.

Toegevoegd na 4 uur:
'Citroenzuur is een zwak organisch zuur, dat van nature in heel veel levende wezens voorkomt. Het komt ook in citrusvruchten voor maar wordt tegenwoordig vooral gewonnen uit suiker met behulp van bepaalde schimmels, zoals Aspergillus niger.'
Het 'vooral' in bovenstaande tekst impliceert dat het in enkele gevallen nog uit citrusvruchten wordt gewonnen. Ik heb gelezen dat citroenzuur ook in ander fruit voorkomt. Ik eet bijna nooit fruit omdat ik hier ook klachten van krijg. Dit zou kunnen komen door het aanwezige citroenzuur. Ik heb het vermoeden dat ik niet allergisch ben voor citrusvruchten an sich maar juist voor het citroenzuur dat in meerdere fruitsoorten voorkomt. Door de gegeven reacties heb ik meer duidelijkheid. Nu rest mij nog de vraag of de citroenzuur gewonnen uit suikers exact hetzelfde is als die gewonnen uit citrusvruchten en of ik die uit suikers dus wel gewoon kan eten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al een allergietest gehad die specifiek op citroenzuur gericht was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 2 keer een test gehad die op veel verschillende voedingsmiddelen was gericht. Voor zover ik weet zat citroenzuur hier niet bij. Ik ben er zelf achter gekomen dat ik verkeerd reageer op producten waar citroenzuur in verwerkt zit. Soms probeer ik toch iets te eten waar citroenzuur inzit en telkens genoemde lichamelijke reacties. Nu reageer ik sowieso snel op zure ingrediënten en zou het dus niet met citrus te maken hoeven hebben.

Het beste antwoord

Citroenzuur is niks meer of minder dan de 'gewone' naam voor 2-hydroxy-1,2,3-propaantricarboxylzuur,
ook wel β-hydroxytricarballylzuur of 2-hydroxypropaantricarbonzuur genoemd.

Het is een kristal dat langs chemische wijze bereid wordt, en daar komen geen citroenen aan te pas. Ook is het dus niet te vergelijken met citroensap, en het wordt zelfs niet uit citrusvruchten gewonnen. Je kunt alle producten met citroenzuur - en dat zijn er nogal wat- met een gerust hart eten / drinken. Zolang er maar geen citroenSAP in zit, maar dat is een heel ander product en een heel ander verhaal.

Maar citroenen hebben eigenlijk net zo min met citroenzuur te maken als taurine met stierenpis ; dat het er ook in voorkomt, wil niet zeggen dat het ook de bron van de stof is. Of : een koe is wel een dier, maar niet elk dier is een koe.

Toegevoegd na 4 uur:
Na je toevoeging : als je echt allergisch bent voor citroenZUUR (edat zou je uit moeten laten zoeken dan) maakt het ook niet uit of het chemisch gemaakt is of niet. Dan ben je er namelijk ook in die vorm allergisch voor.
Maar er zit nog een addertje onder het gras : ook suggestie kan allergische symptomen geven.

Je zou kunnen laten uitzoeken voor welke van de verschillende vormen je allergisch bent of niet, maar ze lijken zo veel op elkaar, dat je ook pech kunt hebben en niets met citroenzuur kunt eten, natuurlijk of kunstmatig.
Dat komt voor, en het is een HEEL vervelend probleem, want het zit zelfs in verzorgingsproducten als shampoos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben al een stuk wijzer geworden door deze antwoorden. Ik kan citroenzuur in shampoo (dan meestal aangeduid als 'citric acid') verdragen als er zeer weinig van in het product zit. Anders krijg ik irritatie en jeuk op m'n hoofd. Ik lees net dat je niet kunt spreken van een allergie omdat het geen eiwit is. Het zal dus een overgevoeligheid zijn. Ik kan andere zuren (zoals azijn) ook niet goed verdragen.

Andere antwoorden (2)

Volgens de website food-info.nl kunnen mensen met een allergie voor citrusvruchten E330 t/m E333 gewoon eten: "Ze geven geen allergische reacties bij mensen met allergie voor citrusvruchten, aangezien citroenzuur uit suiker gemaakt wordt en niet uit deze vruchten."

Deze website is van de Universiteit van Wageningen, dus dat lijkt me wel een betrouwbare bron (maar het is wel zo dat deze website wel een aantal foutjes bevat, dus ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat hun informatie klopt).

Verder kan je altijd de fabrikant van een product mailen met je vraag. Ik ken mensen die dat regelmatig doen.
Het is alleen wel zo dat fabrikanten vaak de afkomst van hun E-nummers niet weten, omdat die door andere bedrijven gefabriceerd worden. Maar het kan dat ze wel de allergie-informatie over de E-nummers hebben of kunnen opvragen bij hun leverancier.

Toegevoegd na 49 seconden:
Sorry, food-info.net ipv food-info.nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me voor. +
Citroenzuur wordt, anders dan de naam doet denken, niet gewonnen uit citrusvruchten, maar uit gefermenteerde melasse. Daarom zou je het probleemloos moeten kunnen nuttigen.