Is het echt bronwater of worden we belazerd?

Op een fles Bon Vital koolzuurvrij staat : BonVital bronwater wordt gewonnen uit de Alizée bron, gelegen in de Vlaamse Ardennen...
Volgens het etiket is het zuiver bronwater... maar is dat wel zo?

Wie o wie kan me zeggen waar de Alizée bron ligt?

Toegevoegd na 20 minuten:
Is bronwater een beschermde titel? of mag je dat zomaar op je etiket zetten?

'k voel me nu net iemand van de Keuringsdienst van Waarden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K
capthavoc
14 jaar geleden
Als ik al mineraal water koop is het in elk geval met prik
word dan toch ook belazerd maar heb in elk geval een fizzle op mijn tong ;)

Het beste antwoord

De term 'bronwater' is beschermd in de zin dat het water ergens uit de grond vandaan gehaald moet worden. Dat mag dus ook uit de grond pompen zijn, het hoeft geen water te zijn (onze associatie met een bron) dat spontaal omhoog komt. En als er op de verpakking een bewering wordt gedaan over een specifieke bron, moet het water ook echt daarvandaan komen.

Maar als BonVital op een verder totaal onopmerkelijke plek in de Vlaamse Ardennen grondwater oppompt, en dat zelf de Alizée bron noemt, vallen ze geheel binnen de regels.

Overigens, om het geweldige van bronwater nog verder te demythificeren: in de regio Utrecht komt er gewoon sourcy uit de kraan. De pompen staan naast elkaar. Pomp je water op, zuiver je het en laat je het door de waterleiding lopen, dan heet het kraanwater. Pomp je exact hetzelfde water op en stop je het in flesjes, dan heet het ineens bronwater. En de term 'mineraalwater' mag je al helemaal gebruiken voor eender welk water, zolang het maar niet gedemineraliseerd is voor gebruik in je stoomstrijkijzer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien heb je ook iets aan de antwoorden op deze verwante vraag:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is wat ze erover los laten:

Country of Origin: France --> frankrijk dus..
Region: Chambon la Foret
Place Name: Département du Loiret

L'eau de Source Alizée
L'eau de Source Alizée est déferrisée et embouteillée sous controle laboratoire quotidien , à Chambon la Foret , département du Loiret

Schijnt toch wel mineraalwater te zijn maar het is wel een massa producent en heeft meerdere merken die uit exact dezelfde bron komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit welke bron komt dit? Letterlijk dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt dus niet in de Vlaamse Ardennen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm...niet te vinden door mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker hier gevonden...
http://www.finewaters.com/Bottled_Water/France/Leau_de_Source_Alizee.asp
... maar da's een andere... ligt niet in de Vlaamse Ardennen
ja, lijkt mij wel aangezien de term bronwater gebruiken en een specifieke bron aan hun water verbinden.

ik ben zelf niet scheikundig aangelegd, maar met een simpel testje moet het toch na te gaan zijn of het wel of niet bronwater is (bepaalde stoffen of mineralen die er niet of juist wel in horen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan iedereen van harte onderstaand verhelderend filmpje van Penn & Teller aanbevelen om in te zien wat 'bronwater' nou eigenlijk is, en dus ook dit voorbeeld. In het kort komt het er op neer dat 'bronwater' meestal minder goed is dan kraanwater. Waarom? Omdat drinkwater uit de kraan aan aanzienlijk strengere voorwaarden moet voldoen dan gebottelde flesjes water.

Toegevoegd na 4 minuten:
En ja, wie bronwater koopt en in Nederland woont waar we prima kraanwater hebben, wordt belazert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bronwater in meeste landen betekent niets anders dan dat er diep uit de grond water wordt gehaald. Veelal wordt datzelfde water gebruikt als drinkwater. Sommige bronwater leverancier voegen nog iets toe bv bubbels of mineralen enz.

In basis is ons drinkwater in nl zo goed dat je dit prima kan drinken als zijnde bronwater