Als je moet aankomen, kun je naast de basisvoeding ook ongezondere producten eten?

Ik moet aankomen want ik heb al een aantal jaar ernstig ondergewicht. Nu is mijn vraag of ik ook ongezondere producten kan eten als ik van alle voedingsstoffen op een dag genoeg binnen krijg? Dus mijn basisvoeding is gezond, voldoende vezels, fruit, groente, zuivel etc. Kan ik dit dan bij vullen met tussendoortjes die wat minder gezond zijn zoals een koek, ijs of chocolade? Of is dit te ongezond en moet alles gezond zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij dit werkelijk zo denkt dan heb je meteen de reden waarom je zo dun bent. Overigens moet je alleen moeite doen om aan te komen als je daar last van hebt of vaak ziek bent. Vaak doet leeftijd alleen al genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reden dat ik zo dun ben is omdat ik al 9 jaar een eetstoornis heb. Ik menstrueer al een aantal jaar niet meer en mijn lichamelijke conditie is ook niet top. Ik zou hier voor aan moeten komen en verandering in zowel mijn eetpatroon als in mijn leven aan moeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil je dit zonder proffesionele hulp doen?
Toen ik in een kliniek was opgenomen voor mijn eetstoornis kreeg ik van de diëtiste een opbouwschema om aan te komen.
En je mag dan zeker wel eens iets ongezondst hoor.
Ik moest heel gezond eten maar werd ook aangemoedigd af een toe een ijsje,patat enzo te eten.
Ik durfde dat alleen niet,maar ja,als het jou wel lukt is dat zeker een goede stap vooruit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben in totaal al 5 keer opgenomen geweest voor mijn eetstoornis en heb ambulante hulp gehad. Niks met het gewenste resultaat. Laatst ben ik vol goede moed naar een nieuwe instelling geweest, maar daar konden ze niks meer met mij. Ze wisten niet wat ze met mij moesten vanwege een bijkomende depressie en een langdurige eetstoornis. Ook de huisarts heeft gezegd dat een nieuwe hulpverlener mij niet meer kan helpen. Dus dan ga ik het alleen doen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Veel succes in elk geval. Kleine stapjes nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aw,ik zie net je reactie..
Vreselijk dat ze zeggen niks meer voor je te kunnen doen.
Ik weet wel dat eetstoornissen heel moeilijk te behandelen zijn en dat je er eigenlijk nooit meer echt van af komt.
Ik ben zelf ergens opgenomen geweest waar ik zo vreselijk werd behandeld(ik werd bijv. letterlijk uit bed gesleurd terwijl ik bijna niet kon lopen)dat ik er achteruit ging en mijn gewicht daalde tot 33 kilo terwijl ik met 36 kilo was opgenomen.
Volgens mij bestaat er in Nederland geen echte goeie behandeling.
Je moet het uiteindelijk toch zelf doen.
Sterkte in ieder geval,ik weet hoe vreselijk het is hier mee te moeten leven,mensen hebben echt geen idee hoe eenzaam en ongelukkig je hier door wordt.

Het beste antwoord

Dat kun je zeker doen.
Dat is een goede manier om aan je benodigde kcal te komen voor de dag.
Zolang jij verder al je vitamines en dergelijke binnenkrijgt die je nodig hebt op een dag, kun je zat aanvullen met overige lekkere dingen.
Je schreef dat je extra zin hebt in chocolade en dergelijke. Dit is normaal, eet het lekker op je lichaam geeft aan dit nodig te hebben voor herstel en energie.

Het is ook best moeilijk om aan je benodigde kcal te komen als je bijvoorbeeld alleen groente en fruit eet.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=kTxiDmTog-g
Hier kun je bekijken wat je lichaam nodig heeft op een dag: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je Facebook hebt, raad ik je aan de groep Eating The Food te joinen.
Dit is een groep voornamelijk bedoeld voor mensen die herstellen van een onnatuurlijke relatie met eten, en weer normaal willen eten.

Hier staat ook goede info: http://gokaleo.com/2012/08/21/putting-the-calorie-pieces-together/
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal goed!
Ik werd vooral aangemoedigd pure chocolade te eten,schijnt heel gezond te zijn.
Daar kan ik soms echt trek in hebben terwijl ik verder geen behoefte heb aan snoep enzo
Ritsuka
10 jaar geleden
Ja, pure chocolade is lekker en ook gezond, dus dat kun je heerlijk eten :)
En bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Het is misschien voor mijn lichamelijke gezondheid beter om alleen maar groente/fruit etc te eten en de dingen als chocolade te vermijden. Dit is voor mijn psychische gezondheid alleen niet goed. Om van mijn eetstoornis af te komen moet ik ook die dingen weer gaan eten, naast mijn gezonde basisvoeding. Ondergewicht en bang zijn voor eten, dat is pas ongezond. Een keer een chocolaatje is daar niks bij.

Andere antwoorden (4)

Bijna niemand eet altijd - en alleen maar - gezond.

Je mag best frites, koek, ijs, chocolade.

Het gaat om het evenwicht.
Mensen die voornamelijk van snacks en vette happen leven, die zijn ongezond bezig.
Maar als jij jouw basis goed houdt, dan mag daar best eens iets ongezonds bij zitten.

Denk ook eens aan volvette kaas, volle melk, volle yogurt en dat soort dingen.
Heel gezond en ook heel calorierijk is ook avocado.
Lekker door de sla!
Ander calorierijk fruit zijn bijvoorbeeld de mango (105 kcal per portie), ananas (100 kcal per portie) en een banaan (90-100 kcal, afhankelijk van de grootte).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn basis is gewoon gezond en voldoende, maar doordat ik mezelf heel wat jaren al het ongezonde ´lekkere´ eten heb ontzegd, krijg ik daar nu juist zin in. Dus wel de chocolade en de ijsjes etc. Alsof ik alle smaken weer moet herontdekken. Dit kan dus geen kwaad?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord momo,ik moest elke dag zelfs 2 bananen eten toen ik was opgenomen,maar ik gaf er altijd 1 aan een mede-patiënt die heel veel moest afvallen en die was heel dankbaar daarvoor,haha.
Maar serieus hoor:de diëtiste zei ook tegen mij dat ik behalve weer moest leren eten ik mezelf ook wel iets lekkers moest gunnen,zoals ijs en choclade.
Helaas lukt me dat nog niet zo goed meestal.
Er zijn genoeg tussendoortjes die niet slecht hoeven te zijn:

Veel ijs bestaat vooral uit suiker en chemische zooi, dat kan je beter laten staan.
Neem je bio roomijs dan zit daar veel goeds is. Helemaal als je het bij een boer haalt die het zelf van zijn eigen melk maakt.

Goeie pure chocolade: prima
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als aanvulling op de bovenstaande antwoorden: probeer eens tussendooor gedroogd fruit, zoals dadels en abrikozen en ongebrande walnoten of hazelnoten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je moet minimaal je vitamines en mineralen binnenkrijgen ook wel je basisboeding genoemd (snel meetbaar) daarnaast zijn er taloze producten die bijna geen basisvoeding bevatten. maar voedingstoffen heeft je lichaam nodig en haal je vooral uit groente en fruit (dus waar basisvoeding in voor komt) indien jij genoeg voedingstoffen mineralen en calorieen binnenkrijgt voor die dag hoeft er geen sprake zijn van aankomen. persoonlijk vindt ik niet dat je met ongezonde producten kan aankomen is veel gezonder om je voedingstoffen te verhogen bijv: met pindakaas, rietsuiker en meergranen koeken kom je snel en ook nog is gezond aan.

conclusie: is ruimte voor ongezonde producten maar niet de gezondste

Toegevoegd na 2 minuten:
typfout: kan aankomen. is veel gezonder