Zou men vlees of vis in maagsap kunnen marineren?

Het klinkt misschien vies, maar men eet ook niertjes en lever, stel dat je maagsap zou kunnen kopen zoals een bouillon. En is maagsap van een koe hetzelfde als van een vleeseter?

Toegevoegd na 2 uur:
Maagsap verteerd je eten, maar als je nu verdund maagsap zou gebruiken en niet te lang laat marineren, geeft het dan hetzelfde effect als kiwi of ananas bv, dat enzymen oplost zodat het vlees zachter wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat is maagsap? Maagsap bestaat vooral uit maagzuur, pepsine en 'intrinsic factor'. Doel van maagsap is het 'denatureren' van eiwitten. Volgens mijn microbiologie-handboek is denatureren: 'het voor menselijke consumptie ongeschikt maken van een product'.

Een biefstuk waarvan de eiwitten gedenatureerd zijn, is dus waarschijnlijk best mals (het zal er niet smakelijk uitzien) dankzij de zuren die zitten in maagsap, maar door de denaturatie voor menselijke consumptie ongeschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij weet je niet hoe maagsap werkt. Maagsap verteerd het eten dus dan hou je een sort drapje over. En ik denk niet dat het erg prettig is om maagsap te eten aangezien het zuur is en brand in je keel en mond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maagsap bestaat vnl. uit zoutzuur, HCl. Dat hoort thuis in je lichaam. Het verteert je eten.
Marineren doe je in je keuken met olie, citroensap en kruiden. Het geeft smaak aan je gerecht.