kan je brood bakken in een bbm met zelfrijzende bloem en wat zijn dan de verdere ingrediënten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
32.3K

Het beste antwoord

Een brood zoals we gewend zijn met losse structuur, een knapperige korst en een heerlijke geur, zal je niet krijgen van zelfrijzend bakmeel.
Zelfrijzend bakmeel heeft als rijsmiddel namelijk bakpoeder en dat is heel iets anders dan gist.

Gist is een levend micro-organisme. Het produceert het gas koolstofdioxide van de suikers die in het brood zitten.
De suikers voeden namelijk de gist. Deze koolstofdioxide blijft als belletjes in het deeg zitten. Naast koolstofdioxide worden door gist nog andere aromatische stoffen gevormd.

Bakpoeder is een combinatie van een carbonaat en een droog zuur. Wanneer carbonaat in contact komt met water en zuur, zal het in verschillende bestanddelen uiteen vallen. In dit proces komt koolstofdioxide vrij maar zonder de vrijmaking van aromatische stoffen. Brood zal er dus qua smaak niet door beïnvloed worden.

Zelf heb ik een BBM die zelfs aanraadt er géén zelfrijzend bakmeel in te gebruiken. Voor gistdeeg moet je nl. zwaarder kneden en ik denk dat het hierdoor afgeraden wordt voor een machine.

Een kwarkbrood kan wél met zelfrijzend bakmeel gemaakt worden, maar je moet er wel glutenmeel bij doen én wat extra gist.

Klop 2 eieren los in een kom, meng hier 450 gr. naturel kwark doorheen en 40 gr. honing.
Meng in een andere kom 475 gr. zelfrijzend bakmeel, 25 gr. glutenmeel en 10 gr. zout door elkaar. Meng er evtl. nootjes en rozijnen door.
Doe het kwarkmengsel onderin de broodbakmachine.
Het meelmengsel er bovenop en maak hierin een kuiltje.
Doe 1 zakje droge gist in het kuiltje.
Zet de machine meteen aan (niet uitstellen vanwege de eieren en de kwark) op de basisstand voor een groot brood met medium korst.

Toegevoegd na 15 minuten:
Glutenmeel kan je trouwens kopen bij sommige toko's, natuurvoedingswinkels en bij molens of je kunt het vaak bestellen bij de bakker. Ook zijn er onlineshops die het verkopen zoals bijv; www.bakkertjethuis

Toegevoegd na 23 minuten:
oeps; www.bakkertjethuis.nl natuurlijk. Glutenmeel is hier te koop als glutenpoeder zie ik . Je krijgt 100 gr. voor 75 cent en dit kan je dus ook nemen.
Is misschien een optie als je meerdere dingen sowieso nodig hebt vanwege de verzendkosten, want anders is het zonde van het geld.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met zelfrijzend bakmeel krijg je een totaal ander product.Met gistvorm je gluten, dus de taaie draderige en daarna soepele soort deeg dat je moet voor rijzen en dan verder de normale manier van brood bakken moet volgen. Bij zelfrijzend bakmeel moet dat allemaal niet. Dan rijst het beslag dat je maaktvanzelf en kan je het ook niet kneden enzovoort; in feite wordt het eerder een soort cake omdat er geen gluten worden gemaakt. De smaak is totaal anders . Zelfrijzend bakmeel wordt veel gebruikt om cake mee te bakken en sommigen gebruiken het voor pannenkoeken hoewel dat met alleen bloem net zo goed gaat.
In feite kan je in je machine het allerbeste gewoon bloem nemen plus een zakje droge gist. Of uiteraard een mix, maar dat is veel duurder in gebruik.