Kan je koffie zetten zonder cichorei?

Simpele en korte vraag.

Ik zit zonder cichorei en vroeg me het opeens af. Wat is het nut eigelijk ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cichorei? koffie? ik volg je even niet.
Ik zet altijd koffie van koffiebonen....
Cryofiel
12 jaar geleden
Cichorei is toch verwant aan lof? Ik ken cichorei-koffie eigenlijk alleen als surrogaat voor koffie. Het werd, als ik me goed herinner, in de tweede wereldoorlog gebruikt omdat er domweg geen koffie meer was. Ik zet mijn koffie altijd van gemalen koffiebonen, per 500 g te koop in diverse winkels. Zonder cichorei of andere toevoegingen. Mijn buurman koopt altijd koffiebonen, dus ongemalen. Hij maalt de koffiebonen op het moment dat hij ze nodig heeft. Vervolgens zet hij zijn koffie altijd van het maalsel. Eveneens zonder cichorei of andere toevoegingen. Ik vraag me dus echt af waarom vraagsteller cichorei nodig heeft, en wat hij er dan mee doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger deden wij altijd een schepje buisman bij de koffie, maar dat was volgens mij geen cichorei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons thuis heb ik geleerd dat we koffie als volgt zetten :
1 schepje cichorei in de filter, 2 schepjes koffie er bovenop. Misschien is het een oud gebruik van bij ons, misschien is het typisch Belgisch? Ik ging er van uit dat iedereen thuis zo zijn koffie zette :').
bamibal
12 jaar geleden
Nee hoor, gewoon weglaten dat spul!
Cryofiel
12 jaar geleden
Misschien dateert dat gebruik uit een tijd dat koffie duur was en mensen arm. Met zo'n mengsel heb je iets dat beter smaakt dan enkel surrogaatkoffie, maar dat goedkoper is dan echte koffie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel Stippel. Dat was bij ons thuis ook de gewoonte.
Maar het was maar een klein lepeltje op een veel grotere hoeveelheid koffie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het is hier echt al zo lang ik me herinner de gewoonte, het zal inderdaad te maken hebben met dat ze hier thuis aan de smaak gewend zijn. Ik zelf drink nog niet lang koffie dus ik was niet op de hoogte :) ga ik even lekker een potje koffie zetten zonder cichorei dan ! thx all ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
Neem dan wel wat meer koffie. Dus als je normaal gesproken 1 schepje cichorei en 2 schepjes koffie gebruikt, zou je nu 3 schepjes koffie moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok doe ik, dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel, Moolkeesje. Buisman gebruikten wij ook.
Het is geen cichorei.
Het is een koffietoevoegsel bestaande uit gebrande, gekarameliseerde glucosestroop en melasse.

Het beste antwoord

Koffie zet je van koffie, en surrogaatkoffie maak je van cichorei. Dus ja, koffie kun je zetten zonder cichorei, mits je koffie in huis hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In tijden van koffie- en theeschaarste, zoals gedurende het Continentaal Stelsel dat was ingesteld door Napoleon, was koffiecichorei een veel gebruikte vervanger. Toen koffie weer in ruime mate op de markt kwam bleef men cichorei gebruiken als toevoeging, omdat koffie duur was en men aan de smaak gewend was. Een smaak verbeterende toevoeging werd gevonden in koffijstroop. Dit product maakte koffie pittiger en donkerder, zodat ze sterker leek en men met minder koffiebonen toe kon.

Koffiestroop oftewel Buisman werdt in de jaren `50 en `60 nog veel gebruikt als toevoeging bij de gemalen koffie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat nog wel gedaan wordt,inplaats van cichorei,
is een mespuntje zout,bijna het zelfde effect.