Hoeveel alcohol moet je drinken voordat je hersenen beschadigd zijn?

Ze zeggen na 1 flesje bier sterven er al hersencellen.
Ik heb gevoel dat dit een beetje overdreven is, Dus ik dacht ik stel deze vraag op goeivraag.nl

1 flesje bier bevat 5% hmmm Heinken na hoeveel flesjes heinken ben ik in gevaar?

ik weeg 60 KG ik ben 169 lang

Voor de mensen die denken dat ik een alcoholist ben, Nee hoor ik drink misschien 3 flesjes in de week.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Heineken)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je verzekeren dat 3 flesjes per week, ook al hou je dat de rest van je leven vol, geen schade oplevert aan je hersenen of andere delen van je lichaam. Geniet van je biertje.

Het beste antwoord

Zoals AdrieK schreef, onder de 16 is elke hoeveelheid alcohol gewoon schadelijk. Dat is ook de wettelijke grens voor de verkoop van alcohol.
Maar in werkelijkheid gaat dat anders: er gebeurt geen tovenarij in je hersens op je 16de verjaardag waardoor je in één keer volwassen bent! Bij de meeste jongeren zijn de hersens nog veel langer in ontwikkeling, al gaat dit wat trager, en zal het effect van alcohol minder merkbaar zijn naarmate je ouder wordt, maar een effect zal er wel zijn.
Pas nadat de hersens volledig volgroeid en ontwikkeld zijn (na je twintigste, en dat is een gemiddelde) is de gematigde consumptie van alcohol minder gevaarlijk, hoewel enkele bronnen beweren dat elke dosis schadelijk is, ongeacht hoe oud je bent.

De daadwerkelijke hoeveelheid alcohol die schadelijk is voor een mens is dus afhankelijk van zoveel factoren, dat er geen eenduidig antwoord mogelijk is. Denk hierbij, om te beginnen, aan wat elke studie of wetenschapper als schadelijk ervaart, en daarna komen nog de individuele variaties: gewicht (hoe zwaarder je bent, hoe meer je kan verdragen), leeftijd (een jonge lever werkt beter dan een 'versleten' lever), geslacht (mannelijke hersens kunnen beter tegen alcohol), genetische variaties (sommige bevolkingsgroepen -zoals b.v. Aziaten- kunnen niet tegen alcohol), gewenning, combinatie met medicijnen, algehele gezondheid... te veel om op te noemen!

Maar goed: als je 19 jaar oud bent, en verder gezond, en je drinkt 3 flesjes bier per week (200 ml), denk ik niet dat je grote problemen zal kunnen verwachten. Maar bedenk dat één keer flink zuipen net zo schadelijk is als regelmatig drinken maar nooit "te veel".

Nog mooier dan alleen lezen over de Korsakov syndroom (lekker eng, maar geldt alleen voor héle zware drinkers), zou ik je het artikel 'alcoholism' in de Engelse Wikipedia aanbevelen. Is wat langer, maar reuze leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor alle reacties!

Andere antwoorden (2)

Bij jongeren onder de 16 jaar zijn de hersenen nog volop in de groei en daar heeft zelfs een kleine hoeveelheid alcohol al invloed op.
Bij volwassenen groeien de hersenen minder en daardoor kan alcohol minder kwaad.
Er is geen minimumgrens. Voor daadwerkelijke (meetbare) hersenbeschadiging moet je wel heel erg veel drinken. Google eens op korsakov syndroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het raar dat er op cigarette altijd die enge text staat als alcohol nog gevaarlijker kan zijn.
Korsakov syndroom zit ik nu te lezen is heel interessant!
Dat is niet bekend.

Er bestaat geen objectieve methodiek om het aantal hersencellen bij een persoon te meten.

Net zo min als er geen objectieve methodiek bestaat om het aantal beschadigde hersencellen vast te stellen.

Omdat het aan het gebruik van alcohol nogal wat nadelen kleven tracht met het gebruik daarvan te ontmoedigen.

Door mensen bang te maken is alcohol ontmoediging het meest effectief.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een onzin, bang maken meest effectief. Dat was vroeger wel zo maar de mensen zijn nu veel wijzer en minder makkelijk te beinvloeden.