Zit er prik "in" de cola, of zit er prik "op" de cola?

Een taal kwestie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3.7K

Antwoorden (6)

in de cola
ik snap dat je dat dacht dat het op de cola zat door het schuim maar het zit echt in de cola
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest gebruikelijk is IN de cola. Maar het zal wel regiogebonden zijn. Er zijn ook mensen OP een dorp wonen, of iets ergens ONDER roeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of mensen die de deur los doen, i.p.v. open.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar altijd een vreemde weerstand tegen, ik ben zelf ook dingen anders gaan zeggen toen ik er achter kwam dat dat "dorps" was of ongebruikelijk. Nou woon ik wel midden in de randstad dus misschien dat dat scheelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemde min. Volgens mij het enige antwoord dat de vraag beantwoord zoals de vraag steller het bedoeld. Van mij krijg je een plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Los doen is in mijn beleving de hele deur eruit rukken, maar goed ;-)
Nog zo eentje: De een gaat het bed op, de ander gaat het bed in. Voor de rest, met Bosbouwerd eens. Van mij ook een plus.
er zit prik in de cola. alle ingredienten maken de cola waar ze vervolgens weer prik bij gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IN de cola. De prik behoort namelijk tot de cola. Zonder prik is het geen cola, maar ranja ofzo. Dus in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het "koolzuur" zit in de cola opgelost en dus zit er prik in de cola. De koolzuur kan ontsnappen als je de druk boven de cola lager maakt dan het was, dit is als je de fles open doet en als er oneffenheden in de omgeving zijn waar de gasbolletjes zich kunnen vormen, krasjes in het glas dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prik zit in de cola. Kijk maar eens van opzij naar je glas.
Je ziet de bubbels dan vanaf de bodem opstijgen.
amc