Hoe lang moet je een blikje in vriezer zetten om het af te koelen?

Ik wil graag een biertje af koelen, maar met het warme weer 25 graden duurt het te lang in de koelkast. De vriezer staat op -15 graden. Het blikje is 33 cl en heeft 0% alcohol. Ik vind het bier lekker als het 7 graden is.
Het blikje mag niet bevriezen. Als iemand de berekening erbij kan zetten, dan krijgt deze persoon bonus punten van mij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
51.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees via google dat het in drie kwartier gebeurt moet zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leg het op iets kouds als een vrieselement oid en je bent in ruim een half uur klaar. Als het blikje alleen contact heeft met koude lucht duurt het langer. Verder kun je je vriezer beter op -18 zetten. Beter: leg 's avonds alvast bier in de koelkast voor de volgende dag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk staat die vriezer van mij op -18. En soms heb je geen tijd een nacht te wachten.

Het beste antwoord

Ik doe een blikje Energy Drink altijd 45 minuten, dan is hij lekker koud.
Zal voor een blikje bier dus ook wel kloppen :-)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste en enige met een bruikbaar antwoord in minuten :)

Andere antwoorden (1)

Klinkt als een opdracht :)

Gebruik soortelijke warmte van water -> hoeveel joule per cm^3 per graad in temperatuur
Je hebt 330 cm^3 en wilt 18 graden koelen. Vermenigvuldigen geeft de benodigde hoeveelheid energie.
Nu hangt het van verdere details af (zoals de warmtegeleiding van blikje en water en het temperatuurverschil) af om een inschatting te maken van de hoeveelheid tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een uitdaging om het via berekeningen en formules te onderbouwen. Ik begin spijt te krijgen van de opdracht.