welke giftige stoffen zitten er in alcohol?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
5.6K
Erna55
6 jaar geleden
Alcohol....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna PLUS +

Antwoorden (2)

Alcohol zelf is een giftige stof.

Alcohol is direct giftig voor de cellen van het lichaam en wordt daarom zo snel mogelijk door lichaam afgebroken in onschadelijke stoffen. Uit alcohol ontstaat bij de afbraak eerst het zeer giftige asceet-aldehyde en daarna koolzuur en water. Dit gebeurt voor het grootste deel in de lever. Omdat alcohol en asceet-aldehyde erg schadelijk is, is het belangrijk niet te veel tegelijk te drinken omdat de lever anders haar werk niet aankan. In dat geval blijven de giftige stoffen te lang onafgebroken in het bloed en het lichaamsvocht aanwezig. Ethanol beïnvloedt het bewustzijn; door de werking op het centrale zenuwstelsel en de hersenen veranderen stemming en gedrag.
Toegevoegd op 10 maart 2018 17:42: bron
6 jaar geleden
Alcohol is een hyperoniem, wat deze vraag vrij algemeen zou maken. Waarop jij waarschijnlijk doelt is "alcohol bevattende dranken" of beter "ethanol bevattende dranken". Een alcohol is simpelweg een verbinding dat een alcoholgroep, een OH-groep bevat, en omvat dus logischerwijs een gigantisch aantal stoffen. De alcohol waarop vaak wordt gedoeld is ethanol. Als de vraag dan luid: "welke giftige stoffen zitten er in ethanol?" dan wordt er gevraagd welke giftige stoffen aanwezig zijn in een zuivere stof, wat een vrij vreemde vraag is en als enige antwoord kan worden gegeven: ethanol.