Wat is de leeftijd waarmee je Jilz (5procent) mag kopen in België?

In België mag je bier en wijn kopen vanaf je 16e, ik was benieuwd of jilz hier ook onder viel.
Ik weet dat jillz bestaat uit cider alleen weet niet zeker of cider onder bier en wijn categorie valt. En zo ja of het te koop is vanaf 16 want ik weet dat in België alcohol met bijvoorbeeld een rum of texuila smaakje ook verboden is voor je 18e.

2 jaar geleden
in: Dranken
3K
Amadea
2 jaar geleden
Bij Albert Heijn kun je alcoholvrije Jillz bestellen.

Antwoorden (2)

Het is verboden om alcoholhoudende dranken te verkopen, schenken of aan te bieden aan jongeren onder de 16 jaar.
Dus vanaf je 16e mag je Jillz kopen.
Jillz is vóór je 16e dus één van de verboden dranken.
Voor sterke drank ligt de leeftijdsgrens op 18 jaar. Daar behoort Jillz niet toe.
Over de etikettering van Jillz is een rechtszaak geweest: “Dat het drankje ‘Jillz’ alcohol bevat, wordt pas duidelijk na uitgebreide bestudering van het flesje. Zo staat op de achterkant van de fles in kleine letters en in laag contrast met de overige tekst de term ‘Alc. 5% vol.’ De kinderen van klager zijn onbekend met deze kwalificatie. Het woord ‘Alcohol’ zou voluit moeten worden vermeld op het etiket, zeker nu het een limonade-achtig drankje betreft. Klager is voorts van mening dat uit de smaak niet blijkt dat er alcohol in de drank zit. De etikettering van de fles voldoet niet, nu het alcoholpercentage niet duidelijk wordt vermeld.”
SimonV
2 jaar geleden
Tomde
2 jaar geleden
Dat artikel zegt dat bepaalde dranken verboden zijn om te kopen als je nog geen 18 bent. Mijn vraag was of jillz een van die verboden dranken was
Jillz is een mix van cider, gerstemout en water met een fruitsmaak. Jillz Original wordt gemaakt van appelcider. Door daar zuiver water en natuurlijke fruitextracten aan toe te voegen ontstaat een sprankelend fruitig drankje met 5% alcohol.

In België mag dit gekocht worden vanaf de leeftijd van 16 jaar (maar in Nederland moet je er 18 voor zijn). Het drankje valt onder de producten waarvan het effectief alcoholvolumegehalte niet hoger is dan 0,5% vol.

De mixdrankjes die in België ook pas vanaf 18 jaar verkocht mogen worden worden gemaakt met wodka, whisky, gin, jenever, likeur, cognac en dergelijke. Gedestilleerde dranken die een alcoholgehalte van meer dan 1,2% bevatten. Dat is niet het geval met cider en daarom mag je dat als 16-jarige in België kopen.
Amadea
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Je bijdrage is verwarrend: A. ontstaat een sprankelend fruitig drankje met 5% alcohol.
B. Het drankje valt onder de producten waarvan het effectief alcoholvolumegehalte NIET HOGER is dan 0,5% vol. Die twee spreken elkaar tegen. Daarnaast bevat je antwoord maar liefst 4 leeftijden.