kan je van alle mais popcorn maken?

kan je gewoon een normale maiskolf komen de mais eraf halen en in de pan gooien om popcorn te maken?
of heb je dan speciaale of behandelde mais nodig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
73K

Het beste antwoord

Popcorn dankt zijn naam aan het poppende geluid dat maïskorrels maken als ze gepoft worden, corn is het Engelse woord voor maïs.
De pofmaïs die gebruikt wordt voor popcorn zijn de korrels van een speciale variëteit maïs (niet alle gedroogde maïskorrels zijn geschikt voor popcorn).
De droge korrels bevatten van binnen veel vocht - als de korrels verhit (gepoft) worden ontstaat er stoom in de korrel - en worden de korrels als het ware 'opgeblazen'. Ze ploffen open en keren binnenste buiten.
Er zijn veel soorten maïs, in de kleuren geel, wit, rood en 'blauw'.
Er zijn speciale rassen - meestal gele en witte maïs (soms blauwe) - waarvan de droge korrels voor meel en aanverwante producten worden gebruikt.
De 'anders gekleurde' soorten worden in West Europa meestal als siermaïs gebruikt.

Popcorn is gepofte maïs van maïssoorten die speciaal voor dit doel veredeld zijn. Het meest wordt Zea mays gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

gedroogde mais. (anders gaat het koken)

Je kunt het gewoon in de supermarkt kopen in een zakje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er moet genoeg eiwit in zitten... Zit dat er niet tot een drempelwaarde in, dan poft hij niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Popcorn is gepofte maïs van maïssoorten die speciaal voor dit doel veredeld zijn, het meest wordt Zea mays ssp. mays gebruikt. De term popcorn komt uit het Amerikaans-Engels, van to pop (ploffen) en corn (mais).

Het eten van popcorn wordt in de VS vooral geassocieerd met het bekijken van films, zowel in bioscopen als thuis. Deze associatie met films is ook in veel andere landen overgenomen.
] Herkomst
Tegengesteld aan wat men misschien denkt is popcorn al vrij oud. Popcorn werd reeds duizenden jaren geleden ontdekt door Indianen.[1]. In een grot in New Mexico zijn gepofte maiskorrels gevonden van 5000 jaar geleden. In oude tomben in Peru zijn nog oudere, voor popcorn bruikbare maiskorrels aangetroffen.

[bewerken] Het poffen
Een maïskorrel bestaat uit een schil met daarin een kern van zetmeel. Deze kern heeft voor het poffen idealiter een vochtgehalte van ca. 15%. De schil is min of meer water- en dampdicht. Wanneer de korrel wordt verhit, verdampt het aanwezige water tot stoom. Doordat deze niet snel kan ontsnappen, loopt de druk in de korrel flink op. Tegelijkertijd wordt het zetmeel in de stoom gegaard. Na enige tijd wordt de druk zo hoog, dat de schil scheurt. De stoom die gelijkmatig in het zetmeel aanwezig is kan nu uitzetten waardoor het zetmeel een schuimachtige structuur krijgt. Door het uitzetten (en door de warmtebron uit te schakelen) koelt het gegaarde zetmeel snel af. De schuimstructuur blijft daarbij behouden. Het resultaat is een luchtige en knapperige maïskorrel.

Voor een goed resultaat zijn een juist vochtgehalte van de korrel, een onbeschadigde schil en de juiste wijze van verhitting van belang. Op het punt waar de korrel vast heeft gezeten aan de kolf, is de schil niet goed afgesloten; door dit lek ontsnapt stoom. Wanneer te langzaam wordt verhit, bereikt de korrel daardoor niet de druk die nodig is voor het poffen. Door te snel te verhitten zal het zetmeel niet genoeg garen en kan de schil beschadigen. Een te laag vochtgehalte levert te weinig stoom op en bij een te hoog gehalte zal de schil te vroeg scheuren.

[bewerken] Betekenis voor de voeding
Popcorn is niets anders dan gegaarde maïs, het bestaat voor ca. 80% uit zetmeel, 10% eiwitten en bevat zo'n 2% vezels. Wanneer te veel maïs op het dieet staat kunnen gebreksziekten ontstaan, zoals pellagra.[bron?]
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet iniedergeval gedroogt zijn, anders lig je op de grond met kussens voor je oren voor niets..

Natte mais zal verbranden.

Toegevoegd na 25 seconden:
'Natte' moet tussen aanhalingstekens..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neen want ik kan geen popcorn maken met mais die ik op een veld op de grond heb gevonden...