Dat is het vetpercentage.

Toegevoegd na 1 minuut:
100 gram kaas bestaat in principe uit ongeveer 40 gram water en 60 gram droge stof. Hoe minder vet, hoe meer water en hoe minder droge stof. De droge stof zijn de vetten, eiwitten en mineralen. Het + getal die aan een kaas verbonden is, is het vetpercentage in de droge stof en dus niet in de gehele kaas. Het is dus niet zo dat 60+ kaas voor 60% uit vet bestaat. Hier een overzichtje van de plustekens en het werkelijke vetpercentage van de verschillende kazen.

60+ Roomkaas = 40 % uit water, 60 % uit droge stof en het geheel bevat 36% vet.
48+ Volvette kaas = 42 % water, 58% droge stof en bevat 28 % vet.
45+ Minder vette kaas = 43 % water, 57% droge stof en 26 % vet.
40+ Minder vette kaas = 44 % water, 56% droge stof en 23 % vet.
35+ Vetarme kaas = 46 % water, 54 % droge stof en 19 % vet.
30+ Vetarme kaas = 47 % water, 53 % droge stof en 16 % vet.
20+ Magere kaas = 47 % water, 53 % droge stof en 11 % vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier wordt slordig omgegaan met percentages: 20+ Magere kaas =
47 % water,
53 % droge stof en
20% van 53 % = 11 % vet. Dan is het nog steeds niet goed, want percentagen in een zin hebben nog steeds niet dezelfde. Het zou moeten zijn: 20+ Magere kaas =
47 % v TG water,
53 % v TG droge stof en
20 % v DS = 11 % v TG vet.
TG = totaal gewicht DS =gewicht droge stof Minnetje niet van mij

Andere antwoorden (5)

Wat betekent 20+, 30+ en 40+ op kaas?
In Nederland wordt het vetgehalte van kaas aangegeven met een percentage. 40+ kaas is dus vetter dan 30+ en 20+ kaas. Dit percentage drukt het vetgehalte in de zogenaamde droge stof uit. Dit is het totale gewicht van de kaas min het vocht. Dit vochtpercentage kan namelijk schommelen, omdat de kaas tijdens het bewaren vocht verliest. Volvette kaas is 60+, 50+, 48+ of 45+. Magere kaas mag niet meer dan 10% vet in de droge stof bevatten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
48+ betekent dat er minimaal 48% vet in de kaas zit.

Het idee dan 20+ minder vet is dan 48+ hoeft dus niet zo te zijn: Het is een aanduiding van de minimum hoeveelheid vet. Niet van de maximum hoeveelheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ouder de kaas, des te droger de kaas wordt.
Om die reden is het niet mogelijk het vetgehalte uit te drukken in % van de samenstelling.
Het vetgehalte kan enkel uitgedrukt worden in % van de droge stof.

Jonge 48+kaas bestaat voor 42% uit vocht en voor 58% uit droge stof.
48+ betekent dat er 48% vet in de droge stof zit.
Op die manier bevat 100g 48+kaas 48% van 58g = ongeveer 28g vet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jonge 48+kaas bestaat voor 42% uit vocht en voor 58% uit droge stof.
48+ betekent dat er 48% vet in de droge stof zit.
Op die manier bevat 100g 48+kaas 48% van 58g = ongeveer 28g vet

48+ komt overeen met 30 gram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bevat meer dan 48 gram vet per 100 gram kaas