wat is kauwgum?

ik hou mijn spreekbeurt over kauwgum en probeer er meer over te vinden dus vandaar wat is kauwgum precies.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik nu in mijn mond heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit van Google en Wikipedia gehoord?
Amadea
12 jaar geleden
Liever lui dan moe...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kauwgum
Resultaten weergeven voor Kauwgom
Zoek in plaats daarvan naar Kauwgum
:P

Antwoorden (5)

Kauwgom (of kauwgum) is een soort snoep waarop slechts gekauwd wordt en dat niet bedoeld is om te worden ingeslikt. Kauwgom wordt gemaakt op basis van gom, smaak- en zoetstoffen.

Als uitvinder van de eerste commerciële kauwgum wordt de Amerikaan John B. Curtis gezien.

Kauwgom stimuleert de speekselproductie en helpt volgens sommigen het oppervlak van tanden te reinigen. Dit kan echter in geen geval het poetsen van tanden vervangen. Voor het vermijden van cariës is het beter om suikervrije kauwgom te gebruiken. Overigens wordt de meeste kauwgom gezoet met een zoetmiddel als xylitol, sorbitol of maltitolstroop; suikerhoudende kauwgom is tegenwoordig een uitzondering.

Het is bekend van Indianen dat zij al kauwden op het gom uit bomen, dat zij met kruiden op smaak brachten.

Kauwgom zoals we dat nu kennen werd in Europa geïntroduceerd door het Amerikaanse en Canadeese bevrijdingsleger uit de Tweede Wereldoorlog. Zij namen pakjes kauwgom mee vanuit Amerika en Canada en deelden dat uit onder de net van oorlog verloste Europeanen.Uit dankbaarheid werd in 1948 de enige Nederlandse kauwgomfabriek Maple Leaf in Amsterdam opgericht.

Bubblegum is een soort kauwgom waarmee grote bellen kunnen worden geblazen. Het vereist enige oefening en doorzettingsvermogen voordat iemand de techniek van het kauwgombellenblazen vaardig is.

Ter ondersteuning bij het stoppen met roken is er nicotinehoudende kauwgom op de markt. Deze geeft bij het kauwen enkele milligrammen nicotine af, die via de wangslijmvliezen in het bloed wordt opgenomen.

Als kauwgom op de grond wordt uitgespuugd, plakt het binnen een paar seconden zeer stevig vast en kan het slechts met de grootste moeite verwijderd worden. In Nederland en België zijn in elke winkelstraat dan ook veel van de zwarte ronde vlekken zichtbaar. In Singapore is kauwgom daarom verboden en op Luchthaven Schiphol wordt geen kauwgom verkocht. Voor deze platgetrapte stukjes kauwgom werd in januari 2004 het neologisme spum bedacht door 11 briefschrijvers aan NRC Handelsblad, na een oproep hiertoe door de columnist S. Montag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt een ficusboom gekweekt waar men van het sap van de boom, rubber kan maken.
Een wetenschapper vond een andere soort ficus, waar ook sap uit gehaald kon worden, maar later bleek dat dit sap niet gebruikt kon worden om rubber van te maken.
Bijna had men alle ficusbomen weer omgezaagd, totdat er iemand op het idee kwam er op te kauwen.
Er werd een smaakje toegevoegd ( pepermunt) en de kauwgom was geboren!

Toegevoegd na 1 minuut:
De uitvinder van kauwgom,is er erg rijk van geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kauwgum werd oorspronkelijk gemaakt van gom. Wat je in verschillende bomen vind, maar omdat gom duur is en best wel zeldzaam hebben ze een synthetische gom uitgevonden. Daarmee kun je veel meer en veel goedkoper kauwgom maken

Indianen kauwden al sinds jaar en dag op een soort van gom, dat zij met kruiden op smaak brachten. Deze gom werd gewonnen uit de Manilkara chicle-boom, een tropische boom die voorkomt in Zuid Amerika en in het zuiden van nord-amerika.de naam “chicle” komt van het Nahuatl-woord, de taal van de Azteken en de Maya's, en kun je vertalen als “kleverig spul”.

Het basismateriaal, de synthetische gom gaat in een grote mengmachine, samen met kleur- en smaakstoffen. Tijdens het mengen wordt er ook nog vloeibare glucose bij gegoten, een soort suiker die behalve smaak geeft ook de gom zacht houdt. Tot slot gaat er nog een zoetstof, dextrose, bij. Dan laat men de machine twintig minuten lang alles goed door elkaar mengen, waarbij de massa ook warm wordt, zodat de ingrediënten goed samensmelten. Als het klaar ziet het eruit als een enorme klodder roze brooddeeg, die door een smalle tuit wordt geperst, zodat er dunne repen uit komen. Vervolgens worden de repen afgekoeld in een koelmachine en daarna wordt het in een machine gesneden en verpakt. De kauwgom gaat erin als lange sliert, wordt in stukjes gesneden en in dezelfde machine van een papiertje voorzien. Kauwgom-machines spugen bijna duizend stukjes kauwgom per minuut uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag informatie aan bij sportlife. www.sportlife.com
(soms krijg je dan een pakket met kauwgom om uit te delen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kauwgom is gemaakt van gom. Gom is het sap van bomen. In ongeveer 20 soorten bomen in het oerwoud zit gom waar kauwgom van gemaakt wordt. Met een mes wordt er een snee in de bast van de boom gemaakt. Uit die snee stroomt de gom.

Kauwgom wordt gemaakt in een fabriek. Eerst gaat de gom in een smeltmachine, de gom wordt warm gemaakt en smelt. Er wordt suiker, smaak- en kleurstoffen aan de gom toegevoegd. Tegenwoordig wordt er meestal een zoetstof gebruikt, xylitol in plaats van suiker. Nadat alles goed gemengd en gekneed is wordt er een lang lint van de kauwgom gemaakt. Het kauwgomlint gaat door een walsmachine die alles plat stampt en er kleine stukjes van maakt. De kauwgom is dan bijna klaar. Er komt nog een mooi, glimmend laagje om de kauwgompjes en ze worden ingepakt.

Kauwgom met suiker is slecht voor je gebit. Maar de meeste kauwgom is suikervrij. Tegenwoordig zitten er zelf stofjes in sommige kauwgom die heel goed zijn voor je tanden en gaatjes kan helpen voorkomen. Als je met mate kauwgom eet is het niet slecht voor je. Heel veel kauwgom eten is niet zo goed. Het geeft een laxerende werking, je kunt er pijn in je maag en darmen van krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/eten-en-drinken/hoe-maak-je-kauwgom-kauwgom-slecht-voor-je