Wat kan ik voor avondeten maken met zo weinig mogelijk koolhydraten?

Mijn vriendin eet geen koolhydraten, dus ik maak meestal soep of salade. Nu zou ik graag iets anders willen maken. Zelf eet ik geen vis! Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (5)

Je kunt genoeg variaties maken. Je mag alle soorten vlees en vette vis, roomsausen, gebraden kip, kaasburgers,hamburgers zonder ketchup en brood, eisalade en salade met mayonaise. Koolhydraten zitten vooral in graan en meelspijzen, gepaneerde produkten en sausen. Kijk even op de verpakking, daar staat het netjes vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 kg. spitskool
2 a 3 speklapjes in reepjes van 1 a 2 cm
1 ui, gesnipperd,
1 flinke rode paprika
1 teen knoflook, uitgeperst,
1 Spaans pepertje, ontdaan van
zaad lijsten en in ringetjes gesneden,
1 eetlepel olijf olie,
peper en zout. naar smaak

Snijd de kool in smalle reepjes. Goed wassen en uit laten lekken.
ontdoe de paprika van zijn zaadlijsten en snij in reepjes
snipper de ui en de koflook
bak de ui en knoflook ,niet bruin maar meer stoven ,doe de speklapjes er bij en bak dit al roerend zodat het licht kleurt ,doe de reepjes paprika en het spaanse pepertje er bij en roer nogmaals
doe nu de kool er bij ,en schep nogmaals alles door elkaar ,deksel op de pan en laat de kool zachtjes in 15 minuten gaar worden. wel af en toe omscheppen Voeg naar smaak peper en zout toe. ook kruid ik dit soms met kerrie en wat surinaamse of hindoestaanse masala dit zonder rijst/aardappelen of macaroni/spaghetti of brood
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je met 2 personen bent kan je het halveren ,ik ga uit voor 4 personen ,ook kan je de knoflook weglaten want die heeft de meeste koolhydraten ,olie speklapjes weinig of geen, paprika en pepertje ook weinig
Vis en vlees bevatten eiwitten, geen koolhydraten.
De meeste peulvruchten, groenten en fruitsoorten bevatten zeer weinig koolhydraten
en de knolgroenten, granen, suikers en meelspijzen bevatten veel koolhydraten.
Er zijn dus genoeg opties voor lekker eten!
Wat denk je van verse bladspinazie met cherrytomaatjes, knoflook, 1 uitje en kipfilet?
Of van; gegrilde gamba's en een salsa van tomaat, rode ui, komkommer en munt?
Oosterse kipsaté met salade van taugé, komkommer en rode peper?

Of; Hollandse pot met een twist?
Daarvoor snijd je bloemkool in kleine roosjes en kookt ze gaar op hoog vuur. Zet intussen spruitjes op. Fruit 1 uitje, plakjes champignon, 1 theel. sambal en wat water, voeg gehakt toe, proef of je evtl. nog wat sambal erbij moet doen en laat alles pruttelen. De gare bloemkool giet je af, voegt wat peper/zout en evtl. nootmuskaat toe en stampt het fijn tot je een soort van puree hebt. Giet de spruiten af, kruid met wat nootmuskaat. Maak het gehakt vervolgens op smaak met peper/zout, paprikapoeder en evtl sambal. Verdeel over de borden en giet wat van het vocht van de gehaktmix erbij. Je kunt uiteraard ipv spruitjes ook andere groenten nemen.

Een lekker groentewokschotel met quorn;
Maak eerst een kruidenpasta van verse gember, kurkuma, knoflook en kemiri noten (in de keukenmachine of vijzel fijn maken) en meng deze met de quorn stukjes.
laat even intrekken. Verhit een wok en spray hem in met anti-aanbakspray (PEM cooking spray) als je geen olie gebruikt. Zorg wel dat de wok god heet is.
Fruit 1 ui en als die glazig is , doe je de quorn erbij met de boemboe en 1 rood pepertje.
Doe er dan verschillende groenten bij als; repen paksoi, sperzieboontjes, Chinese kool enz. en blijf omscheppen en garen. je kunt het pittiger maken door sambal of meer peper toe te voegen.
amc
11 jaar geleden
Bloemkool-nasi,
kook een bloemkool.
Bak gehakt rul, voeg hier prei, champignons, paprika, een kleine ui en knoflook aan toe.
Meng een zakje nasi kruiden(alleen kruiden, geen toevoegingen) met water en laat het even weken.
Roer dit door het gehakt/groentemengsel.

serveer met de bloemkool, je kan de bloemkool nog door een zeef drukken dan krijg je heel kleine stukjes die nog meer op rijst lijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ook erg lekker is, is bloemkool massala.

Fruit een uitje aan, doe daar een eetlepel tomatenpuree en een eetlepel kerrie bij. Bak hierin wat stukjes kipfilet en bloemkoolroosjes. Giet er wat koken water bij, en laat zachtjes gaar worden (bloemkool niet te papperig).
Je kunt er eventueel nog wat citroensap, of kokosmelk (bevat ook weinig Khd) bij doen.
Zelf eet je er wat rijst bij.
Lekker met een komkommersalade!