Wat is een goede manier om een gepocheerd ei te maken?

Ik heb t al opgezocht op internet, en dus heb ik t vanochtend maar geprobeerd, de eerste was best goed gelukt, gewoon water laten koken en dan even uitzetten, tot 80 / 90 graden af laten koelen, toen heb ik het water rondgedraaid. Ei erin 3/4 minuten, en klaar, maar de tweede keer was het water helemaal wit geworden en het ei uit elkaar gevallen, was niet eetbaar. De derde keer met een zakje geprobeerd, maar toen was het ei nog rauw...

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Antwoorden (8)

Probeer het eens met krimpfolie. Je knipt een vierkant stuk af, maakt het ei open en laat het erop glijden, pakt twee hoekjes (bijv. linksboven en rechtsonder) legt daar een knoopje in, dan de andere twee hoekjes. De rest doe je goed geloof ik, ook al ben ik niet 100% zeker over de watertemperatuur.

Toegevoegd na 7 minuten:
Op internet kwam ik dit nog tegen:
Gepocheerde eieren the easy way:
Vet een stuk huishoudfolie van ongeveer 30 x 30 cm licht in met een paar druppels zonnebloemolie of andere olie met een neutrale smaak. Plooi met de ingevette kant naar boven de folie in een kopje. Breek een kakelvers ei in het kopje en bind het buideltje dicht met keukentouw. Laat het buideltje in zacht kokend water zakken en kook het ei zolang als gewenst.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmmm, ik zie dat wel werken maar ik vind het een beetje steggelen in de kunst van het ei pocheren.
Een schuitje azijn in het water zorgt er voor dat het ei beter bij elkaar blijft.

Waarom het water wit werd is mij een raadsel, lijkt wel of er iets mis was met het tweede ei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had ik ook even moet kopiëren van die site. Bij deze:
De crux zijn verse eieren! Met eieren die al weken in huis zijn, is het pocheren gedoemd te mislukken. Zodra je het ei in het bijna kokende water laat glijden, sliert het eiwit alle kanten op. Bij een vers ei is het eiwit nog stevig en is er van slierten geen sprake.
http://www.okokorecepten.nl/recept/ei/gepocheerd-ei/
Gebruik in de eerste plaats kakelverse eieren, om uitloop van eiwit te voorkomen. Breek de eieren voorzichtig, allemaal boven een apart kopje. Verhit water met een beetje azijn tot 97 graden en maak een draaikolk door het water te roeren. Laat voorzichtig de eieren stuk voor stuk in het water glijden en laat ze drie minuten koken voor je ze uit het water vist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is me gelukt met heel verse eieren. ik nam een boterhamzakje en stopte daar mijn hand in. Daarin een heel klein beetje olie en dan wrijven zodat het zakje vet is.
Het zakje binnenstebuiten van je hand afhalen en in een kopje leggen en daarin het verse eitje breken. Knoopje in het
zakje en het zakje in net niet kokend water schuiven. Minimaal 4 minuten laten liggen. Eventueel het zakje bewegen zodat het eiwit om het geel kan gaan. MMMmmmm!

Toegevoegd na 2 minuten:
Na die 4 of of 6 minuten het zakje uit het water vissen met een vork en dan openscheuren boven het geroosterde brood/zalm/asperges, whatever. P&z. en smullen maar

Toegevoegd na 1 uur:
Mogelijk dat 6 minuten bijna koken beter is, bij het pocheren in een zakje, plus dat ikzelf moeite heb met water 'tegen de kook aanhouden'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik het zakje dichtknoopte bovenaan zat er vanzelf lucht in, het is een beetje een opgeblazen zakje. Maar daardoor kon het eitje ook in het zakje bewegen zodat het eiwit enigszins om de dooier kwam te zitten, dat is het mooiste, want het geel moet zeker niet hard zijn. Snap je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet me plezier! Leuk dat je het laat weten
Gisteren was het bij herman ten blijker op tv, ei in een zakje doen en dan 6 min. in gekookt water hangen en het was nog een beetje zacht van binnen. Kan je terug kijken bij programma gemist.
Succes
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk op passie.horeca.nl daar staat een video op, maar in feite is dat perfect wat je deed, alleen de 2e keer draaide het water waarschijnlijk te hard of was het water te ver afgekoeld, en zakje nooit doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.wezooz.be/video-recepten/gepocheerd-ei-een-kunstje-met-chef-didier

Klik hier eens voor de uitleg van een mooi pepocheerd ei.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je pocheren te lastig vind kan je ze ook stomen. Dit gaat heel eenvoudig door een kopje te nemen en dit te bekleden met huishoudfolie. Laat de randen een flink stuk over het kopje heenvallen. Breek hierin een eitje en haal de folie uit het kopje en maak het dicht. Leg dit nu in een stoompan boven kokend water. Na 5 min. heb je een perfect eitje. Heb je geen stoompan dan kan het ook in een metalen vergiet die je in een pan boven kokend water hangt,
amc
13 jaar geleden
Ik heb mijn maniertje gevonden en het werkt perfect:
Neem een groot blad groene bladsla en doe dit in een kopje, met de 'overlappende' stukjes sla over de rand. Breek het ei voorzichtig boven het blaadje sla en doe een touwtje om het overlappende slablad. Leg dit voorzichtig in een stoompan of in kokend water en kook dit naar smaak (3/4 minuten voor half-zacht). Haal dan het touwtje eraf, en je hebt een perfect gepocheerd ei met een blaadje sla wat je ook nog eens op kan eten.
Gemakkelijk en oh-zo-lekker!