Ik zoek lekkere spruitjes recepten die zelf bedacht zijn..

Dus niet van een site of uit een boek want dat kan ik zelf ook opzoeken.. mijn eigen recept is met honing, spekjes en uitjes maar wie heeft er nog meer succes met spruitjes lekker maken???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.1K

Het beste antwoord

Gegratineerde spruiten;

Spruitjes beetgaar koken in ca. 15 min. Intussen in de koekenpan 1 ui raspen en goudgeel fruiten. Hamreepjes of -blokjes even meebakken. De oven op 200 graden C. voorverwarmen. Ovenschaal invetten, spruitjes erin en bedekken met het ham/ui mengsel. Strooi er geraspte (Parmezaanse) kaas over en leg wat plukjes boter hier en daar erop. In het midden van de oven ca. 15 min. gratineren tot de kaas goudgeel is gekleurd.

Spruitjes in roomsaus;

Kook de spruitjes in water met zout en een mespunt nootmuskaat. Laat voor de saus de boter uitsmelten, doe hier een schep bloem bij en laat even meeverwarmen. Met scheutjes en al roerend kookvocht toevoegen tot je een gebonden saus hebt. Laat nog 2 min. zachtjes dorpruttelen en neem de pan dan van het vuur. Klop 1 eidooier los met 1 dl slagroom of kookroom, wat zout en cayennepeper.Klop dit mengsel van het vuur af door de saus. Doe de spruiten in de saus, breng alles op smaak en warm alles op op laag vuur, zonder te koken want dan schift de saus. Dien dit dan direct op. Ook lekker is om er kerriepoeder door te roeren, heb je een soort kerrieroomsaaus.

Toegevoegd na 4 minuten:
nb. Je kunt natuurlijk de ui in het bovenste recept ook gewoon snipperen. Ik heb het laatst geraspt doordat er iemand mee at die geen uien lust. Als hij het niet ziet dan eet hij het wel , dacht ik zo. het was ook zo, hij schepte zelfs 2 keer! ;)
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Met uitjes en geraspte oude kaas is ook erg lekker. Mijn favoriet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met saté. Gewoon saté saus er overheen. Mijn dochter lusten dan wel spruitjes. En om eerlijk te zijn vind ik ze dan ook lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet vies vinden, maar wel zonde van de spruitjes! geen min hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met gekookte aardappelen of gebakken of rijst?
In ovenschaal om en om uitgebakken gehakt, puree, fijngeprakte spruitjes en als laatste laag uitgebakken spekjes en geraspte kaas.

Door en door warm laten worden in de oven.

Het snelst gaat het nadat de spuitjes en aardappels net gekookt zijn en het gehakt gebakken enz.Kan ook vantevoren worden bereidt, alleen dan de spekjes het laatst erop doen als alles warm is.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tomatengroentesoep mét spruitjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spruitjes even voorkoken en dan met uitgebakken spekjes en champignons. Daar dan de spruitjes nog even kort in meebakken. Is heel lekker bij aardappelen. Eventueel kan je er ook nog champignonssaus bij doen

Een tweede. Spruitjes even voorkoken en dan roerbakken met een kipfilet een uitje en kerriepoeder en bouillon. Dit kan je met aardappelen eten door bijvoorbeeld voorgekookte krieltjes erin mee te bakken. Ook kan je hier een zakje kerriesaus bij doen en dan met rijst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ook lekker is om ze gaar te stoven in kokosmelk met kip en wat thaise currypasta en dan met rijst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin gaf me dit recept en ik vind het heerlijk:

300 gram spruitjes, 50 gram walnoten (hazelnoten of cashews kan ook), een beetje olie, peper.

Spruitjes schoonmaken en in plakjes snijden (of in kwarten); noten grof hakken; olie verwarmen; spruitjes een paar minuten roerbakken; beetje peper erbij; hals de spruitjes bijna gaar zijn de noten erbij zodat die mee kunnen warmen.

En spruitjes met spekjes en walnoten zijn ook erg lekker, of, klinkt gek maar smaakt goed: spruitjesstamppot met ansjovis (uit een blikje, wel even weken in wat melk zodat er een beetje zout uittrekt).
Of spruitjesstamppot met flink wat rode paprika en kerrie.

Hmmm... Is het al spruitjestijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spruitjes beetgaar koken.
In een kom saus maken van: olijfolie, balsamico, 1 teentje knoflook, zout en peper.
De saus door de spruitjes roeren.
De hele bereiding duurt misschien 10 minuten en het is heerlijk!
Er kunnen ook stukjes walnoten doorheen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is ook heel gezond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voorkoken, daarna wokken met tauge en sojasaus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle recepten zijn toch ooit zelf bedacht???
Maar dit recept vind ik zelf erg lekker! En mijn man en kinderen ook...(erg belangrijk)

Spruitjes beetgaar koken, ondertussen aardappels bakken (kan gewoon met rauwe aardappel schijfjes in de koekenpan, je hoeft ze niet eerst te koken) Als de aardappels bijna gaar zijn dan dobbelsteentjes spek erbij en een gesnipperd uitje. De spruitje halveren en door de aardappels spekjes uitjes heen roeren. De spruitjes krijgen een minder bittere smaak en het smaakt naar mijn idee chique voor een simpel gerecht!

eet smakelijk!

Rinske
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gestoomde spruitjes met geroosterde sesamzaadjes met een schepje honing en een dot lobbige mosterd, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zojuist gelezen op GV dat alle groenten door de macaronui kunnen.

Dus ik ga een dezer dagen eens macaroni met spruitjes proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn moeder maakt ze heel lekker, ze roerbakt de spruiten met een gesnipperd uitje, kerriepoeder, een appel in kleine stukjes en een scheutje witte wijn eventueel met rozijntjes/krentjes erbij.