kun je pasta een paar uur voor de tijd klaarmaken?

altijd makkelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
68K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan ook koude pasta-gerechten, en die moet je zelfs van te voren bereiden! Opwarmen achteraf dus niet eens nodig. Lekker voor in de zomer -welke zomer? :-)

Het beste antwoord

Zeker weten!

Sterker nog, vrijwel alle restaurants die geen verse pasta gebruiken (die is binnen 2 minuten klaar) doen dat ook om de wachttijd te verkorten en de keuken optimaal te benutten.

Kook de pasta volgens bereidingswijze, maar haal het van het vuur 1-2 minuten voordat het gaar is. Giet het water af, koel de pasta met koud water af zodat het garen gestopt wordt, en bewaar de pasta in een kom of pan. Dat kan een paar uur zijn, maar ook een paar dagen in de koelkast (in dat laatste geval roer een klein beetje olijfolie doorheen, anders plakt het te veel)

Als je de pasta wil serveren, doe het weer in een pan met kokend water 1-2 minuten, giet het af, saus erdoorheen en klaar!

Als je pasta was al gemengd met de saus, dan is het lastiger, maar het kan ook.
Verspreid de pasta met de saus en roer het zachtjes in een brede schaal zodat het snel afkoelt (anders wordt het te zacht) en dan kan je een paar uurtjes bewaren. Opwarmen doe je op een hoog vuur in een brede pan met antiaanbaklaag (b.v. een wok), en als het te veel uitdroogt voeg je een beetje heet water of wijn toe. Direct serveren, en smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goed idee om het op deze manier te doen,een plus van mij

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan, je moet dan als je het wil eten weer even opwarmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar uur gaat zeker lukken. 1 uur is vaak al voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je weer tijd kwijt met opwarmen maar natuurlijk kan dat. Ik bewaar vaak wat voor de volgende dag en dan warm ik het ook op.

Klaarmaken, saus erbij en bewaren in de koelkast en dan opwarmen in de magnetron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan,kook de pasta niet te gaar maar al dente als je het weer op moet warmen.Er is een lekker recept,pasta al forno(pasta uit de oven en dat moet je eerder klaarmaken).Kook de pasta gaar(geen spaghetti hier voor gebruiken!)maar penne bijvoorbeeld.Daar roer je een bolognese saus doorheen.Daarna doe je een laagje pasta in een ovenschaal,daarop leg je stukjes mozzarella,bechamel,en parmezaanse kaas.Weer een laagje pasta,mozzarella,bechamel en parmezaanse kaas en ga zo door totdat de pasta op is.Als het afgekoeld is keukenfolie erover en in de koelkast.Een paar uur later in de oven doen,is lekker,lijkt op lasagne!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt pasta een paar uur van tevoren klaarmaken als je het later nog wilt gebruiken. Het is het beste om de pasta al dente te koken (niet te gaar) en vervolgens af te spoelen met koud water om het kookproces te stoppen. Hierdoor blijft de pasta stevig en voorkom je dat deze plakkerig wordt. Je kunt de afgekoelde pasta in een luchtdicht bakje in de koelkast bewaren voor een later moment. Als je de pasta opnieuw wilt opwarmen, kun je het in een pan met wat saus opwarmen, of je kunt het kort in de magnetron opwarmen. Tip: met een vochtige papieren handdoek erover wordt de pasta een stuk minder droog. Let wel op dat als je de pasta lang bewaart, er kans is op groei van bacteriën, dus zorg ervoor dat je het op de juiste manier bewaart en binnen een paar dagen (max. 4) eet.
een jaar geleden