Is honing een goed alternatief voor suiker als je niet dik wil worden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Het beste antwoord

Honing bestaat voor zo'n 80% uit suikers. De suikers leveren ook net zoveel energie (calorieën) als gewone suiker, zodat honing voor mensen die af willen vallen geen voordelen biedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Suiker geeft ongeveer 4 kilocalorieën per gram, honing ongeveer 3 kilocalorieën per gram. Dus als je precies net zoveel gram honing zou gebruiken als suiker dan kan je een beetje besparen. Zoetstoffen blijven toch veruit een beter alternatief voor suiker, mits je die met mate gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, is zeker een goed alternatief. Honing is iets wat je lichaam veel beter kan verwerken dan geraffineerde suiker. En het schijnt je Yin/Yang energie beter in balans te brengen volgens een QiGong meester (Chunli Yin).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. Zelfs als honing je 'yin/yang energie' beter in balans zou brengen, uiteindelijk bestaat honing voor het grootste deel uit suikers, en een overschot aan energie uit suikers slaat je lichaam gewoon op als vet. Ook het verhaal dat je lichaam honing beter kan verwerken, doet daar niet aan af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honing bestaat uit weet-ik-veel-hoeveel suikers, en uit andere stoffen. Geraffineerde suiker bestaat uit slechts een van al die suikers die in honing zitten. Daardoor is geraffineerde suiker weliswaar vreselijk eenzijdig, maar daardoor juist BETER te verwerken door het lichaam. Bij honing hoeft er maar een van al die stofjes te zijn waar je niet goed tegen kan, en je kunt de hele honing al vergeten. Dan die yin en yang: dat is pure theorie. Geheel onbewezen. Geen relatie met de waargenomen realiteit. Misschien niet fijn om te horen, maar ik ga nu eenmaal liever uit van de werkelijke wereld dan van geloofsvoorkeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal Rotaluclac. Ik vraag me wel eens af of alterneuten 'kost meer moeite om te verteren' gelijkstellen aan 'kan het lichaam beter verwerken'. Maar waarschijnlijk is het gewoon de mantra 'hoe natuurlijker hoe beter'. (Doet me altijd denken aan de huisgenote met hooikoorts die vertwijfeld uitriep: "Maar hoe kan de natúúr nou slecht voor me zijn!?") In de praktijk maakt het natuurlijk sowieso geen drol uit. Van dat minieme beetje extra energie dat je gebruikt om honing te verwerken zal niemand afvallen. Tenzij je leeft op een dieet van louter honing of louter geraffineerde suiker maakt dat geen enkel verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoe kan de natúúr nou slecht voor me zijn!? een boomtak die op je hoofd valt
een woeste zee waarin je verdrinkt
UVstraling
digitalis purpurea
taxus baccata
radium
meteorietinslag
een tekebeet
muggen met malaria
bliksem hoe slecht wil je het hebben?
Voor de calorieën maakt het heel erg weinig uit ; ook honing bestaat namelijk voor het grootste deel uit (natuurlijke) suikers, maar om precies dezelfde zoetkracht te krijgen, zou je er ook heel iets meer van moeten gebruiken.

Honing heeft echter van zichzelf een uitgesproken smaak, waar je ten eerste van moet houden en die ten tweede ook niet met alle zoete gerechten combineert. Honing in je koffie bijvoorbeeld is niet echt een heel gelukkige combinatie.
Omdat honing echter een zuiver natuurproduct is, is het naar alle waarschijnlijkheid wel iets gezonder dan geraffineerde suiker.

De grap is natuurlijk dat je eigenlijk helemaal geen (toegevoegde) suiker / zoetstof / honing nodig hebt. Het zit niet in de schijf van vijf en bevat geen enkele noodzakelijke voedingsstof. Je kunt het tamelijk straffeloos uit je dieet weglaten zonder het te vervangen. Maar als je erg van zoet houdt, moet je dan inderdaad wel erg veel lekkernijen schrappen. Als je eenerge zoetekauw bent kun je in veel gerechten de suiker door zoetstof vervangen, maar dan wel een calorie-arme soort. Er zijn namelijk ook zoetstoffen die gewoon net zo veel calorieen als suikerbevatten, zoals sorbitol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honing en suiker hebben ongeveer zo veel calorieën, dus dat zal niet gaan lukken om af te vallen door honing... Zonder zoetstof is dan een veel betere oplossing, zij het dat je daar ook niet van gaat afvallen, omdat het sec te weinig zoden aan de dijk zet...

Ga vasten, leer dat en geniet van het vasten, het is zo enorm fijn om te doen... Er gebeuren zulke mooie dingen als je vast...
Ik zal je lekker maken, luister maar... Als je vast dan kom je erachter hoeveel zuurstof je gebruikt om het voedsel te verteren... Dus ik zeg dat je kunt voelen als de zuurstof die je normaal gebruikt om het voedsel te verteren, overblijft omdat je niets te verteren hebt, dus je het zuurstof over als je vast... Hoe zou dat voelen als je dat merkt?

Zo zijn er nog veel meer van die zaken die je ontdekt als je gaat vasten, maar dat laat ik aan de vaster over om zelf te ontdekken...

En je valt het allersnelst af hoor als je vast... Dat is nog de bonus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vasten om af te vallen is een héél slecht advies! Zijn er verdorie nog niet genoeg anorexiapatienten die zichzelf letterlijk doodhongeren?
honing is een prima alternatief voor suiker. Het is natuurlijk !
Dik word je echt niet van een beetje honing per dag of enkele schepjes suiker in koffie of thee.
Je wordt dik van een ongezond onregelmatig eetpatroon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honing als vervanger van suiker is in veel gevallen smakelijk. Om af te vallen, zijn slechts twee dingen van belang: hoeveel calorieen eet je naar binnen, en hoeveel calorieen verbrand je door je activiteiten.

Als je aankomt, komen er meer calorieen binnen dan je verbrandt. Da's de basis. Daar kom je echt niet omheen.

Wil je afvallen, dan moet je dus ofwel minder calorieen binnenkrijgen, ofwel meer calorieen verbranden. Sorry, maar het gaat echt niet anders.

Honing bevat een tikje minder calorieen per gram dan suiker, maar je hebt net wat meer honing nodig om je thee een bepaalde zoetheid te geven. Honing gebruiken maakt dus niet uit voor je calorieenopname.

Dit is het antwoord op je vraag. Voor de "vraag achter je vraag", het afvallen, moet je dus iets aan je voedingspatroon doen, en aan je bewegingspatroon. Doe beide, en doe ze op een manier die je psychisch kan volhouden. Eten moet lekker blijven, en bewegen moet leuk zijn. Zo niet, dan val je steeds weer terug in je dikmakende leefpatroon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 vooral voor de laatste alinea...