kan ik gummybears omsmelten om er een (jelly)pudding van te maken?

kan ik gummybeertjes op kleur scheiden , dan kleur voor kleur omsmelten en ze dan weer kleur voor kleur in een puddingvorm doen om dit weer te laten harden in de koelkast tot een goede stevige pudding?

Ik bedoel dus dat ik een kleur beertjes omsmelt, dit in een vorm doe , het laat harden en zo kleur voor kleur een soort regenboog (jelly)pudding maak.

Het is maar een idee :P
Zal het de moeite waard zijn om uit te proberen of is dit een hopeloze poging?

en zou de pudding dan net zo lang goed blijven als de houdbaarheidsdatum op de verpakking van de gummybeertjes of wordt deze korter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (5)

Ik vermoed van niet ik verwacht dat je alleen suiker zal overhouden aangezien het jelly spul zal "verdampen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het suiker gaat carameliseren en dat je een bruine pudding krijgt die hard word
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas dat gaat niet werken. Gummybeertjes zijn vooral met zetmeel gemaakt. Dit kan je niet meer fatsoenlijk opsmelten.
Daarnaast zijn gummybeetjes vrij stevig en taai en dat lijkt me geen eetbare pudding opleveren.
Voor een mooi schepbare pudding kan je beter iets maken met gelatine of pectine.
12 jaar geleden
Het lukt wel, maar het word taai en plakker en kan vies zijn: als de zon schijnt kun je ze ff een dagje op een hoopje in een schaal doen, maar die schijnt op dit moment niet goed, dus als een alternatieve oplossing zou ik ze op de verwarming leggen, in het bakje waar je een bepaalde vorm of patroon wil, dat kan werken ik weet het niet 100%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lukt niet. Zodra je het smelt zal het vloeibaar(der) worden maar zodra het afkoelt stolt het weer tot een gelijke stevige substantie en dat is te dik voor een jelly pudding. Ook zal het iets af gaan doen aan de kleur en smaak, dus houdbaarheid wordt ook minder.

Jelly pudding wordt van gelatine gemaakt en de dikheid daarvan kun je dan zelf bepalen.