Is de schil van een 'butternut'-pompoen ook eetbaar ?

Sinds een paar jaar heb ik mijn kookrepertoire uitgebreid met onder andere pompoenen, met name de bekende oranje Haikido. Meestal als onderdeel van een gerecht met gegrilde groenten. De eerste keren heb ik geprobeerd het kreng te schillen, tot ik hoorde dat je de schil gewoon kunt eten, dus bespaar ik me tegenwoordig die - behoorlijke- moeite.

Nu ligt er op mijn fruitschaal al enkele weken een peerpompoen / butternut squash, en die wil ik vanavond gaan gebruiken, alleen ik weet niet of ik daar de schil ook van kan eten.....

(en aangezien ik vorige week aan mijn hand ben geopereerd, is schillen eigenlijk niet echt een optie......)

Toegevoegd na 3 minuten:
(??? - Vingerstrukeltje ; de oranje hokkaido uiteraard)
Maar de vraag gaat dus over de Butternut, dat dan weer wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
30.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor soep doe ik 'm altijd gewoon met schil, en dat bevalt mij wel. De schil wordt zacht genoeg om te kunnen pureren.

Het beste antwoord

Ja hoor, die schil is eetbaar. Je snijdt een butternut verticaal doormidden, in de lengte dus. Haalt de pitjes eruit. Dan snij je repen ervan van zo'n 4 a 5 cm breed en daar dan weer blokken van. Die kan je gaarkoken in bouillon.

Toegevoegd na 23 minuten:
Om te grillen kan je de doormidden gesneden butternut het beste in dunne plakjes snijden. Deze bestrijken met olijfolie, bestrooien met zout en peper, en dan op de hete grill leggen. Drie minuten aan de ene zijde, en dan nog 2 minuten aan de andere zijde.
Of je snijdt ze wel in blokjes en gaart die dan aan een spies op de grill.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga ze grillen ;-)
Maar ik neem aan dat gaar = gaar = eetbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk wou ik een antwoord / antwoorden zonder recept(en), maar dat schijnt voor heel veel mensen erg moeilijk te zijn. (Weet ook niet of ik het had gekund ;-) ) Deze kwam - vóór de toevoeging- nog het dichts in de buurt. Oh, en hij smaakte inderdaad prima !

Andere antwoorden (3)

Mijn vader maakt wel eens pompoen soep met de die peerpompoen en hij doet de pompoen met schil en al in de mixer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pompoenen maak je keukenklaar door te halveren en de draden en pitten met een lepel uit de holte te scheppen.
Afhankelijk van de bereiding schil je de pompoen.
Vaak is dat niet eens nodig; geroosterde pompoen mét schil geeft juist een extra volle smaak. Ook de bloemen,
pitten (gepeld en gepoft in een droge koekenpan)en zelfs de bladeren en stengels van een pompoen zijn eetbaar.
Verse pompoenen kunnen ook goed in de schil worden bereid. De schil is dan vrij snel zacht en dat is voor puree en soep heel gemakkelijk.
Oudere pompoenen en grote, die je vanaf januari koopt zijn niet meer geschikt om met schil te roosteren, de schil is dan te hard.

Ik heb zelf wel eens een oosterse pompoensoep gemaakt van deze muskaatpompoen mét schil. Op het eind heb ik er toen even de staafmixer in gezet om hem mooi glad te krijgen en ik had een zijdezachte pompoensoep met heel veel smaak.

Ook erg lekker ; Snijd ze door de helft of in kwarten, haal de pitten en dradenuit de holte en spreid ze uit over een bakblik met bakpapier, met de vleeskant naar boven.
Zet in de holtes een lepeltje boter en bestrooi elke helft met bruine suiker. Maal er wat zout en peper over en rooster in de oven tot het vlees zacht is. In 25-30 min. is dat meestal het geval. De ovenstand is 190-200 graden, ligt eraan hoe heet jouw oven is.
amc
12 jaar geleden
Een héél lekker recept mét schil is van Nigella Lawson. Ik heb al heel wat pompoensoepjes gemaakt, maar deze is de allerlekkerste, juist doordat je de schil laat zitten.

Hieronder het originele recept. Ik heb nog wat komijn en een beetje gemberpoeder en kerrie gebruikt. En kippenbouillon, omdat ik de hartige smaak daarvan beter vond passen.

1 ui, grof gehakt
1 flespompoen (ongeschild), gehalveerd, van de pitten ontdaan en in stukken van 3 x 2 cm
500 g zoete aardappelen (ongeschild), in schijven van 3 cm dik
60 ml olijfolie
1 theelepel kaneel
½ theelepel nootmuskaat
1½ liter groentebouillon
125 ml marsala
125 g blauwe kaas, verkruimeld
250 ml karnemelk

Verhit de oven tot 200 °C of gasovenstand 6.

Leg de gehakte ui en de stukken pompoen en zoete aardappel op een bakplaat. Sprenkel er wat olie over en bestrooi ze met de kaneel en de nootmuskaat. Rooster ze 1 tot 1½ uur in de oven, dan moeten ze zo'n beetje zacht zijn. Haal ze uit de oven.

Pureer de groenten, terwijl ze nog warm of op kamertemperatuur zijn, in twee porties, terwijl je aan elke portie 500 ml groentebouillon toevoegt. Doe de gepureerde groenten in een pan. Laat de blender nog even draaien met nog eens 500 ml bouillon, zodat je ook de laatste restjes groenten met de bouillon in de pan kunt gieten. Je hebt nu dus 1½ liter bouillon bij de groenten gedaan.

Doe er, wanneer je je soep voor het serveren opwarmt, de marsala bij en proef of er nog zout en peper bij moet. Als de soep te dik is naar je zin, moet je er misschien nog een halve liter water door roeren.

Pureer terwijl je pompoensoep warm wordt de blauwe kaas en de karnemelk in een schone blender en giet het mengsel in een kannetje of kom. Sprenkel bij het serveren wat van dit mengsel in elke kom. Laat het kannetje op tafel staan, zodat je gasten er meer van kunnen nemen als ze willen.