Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn spelt brood is niet gerezen,hoe komt dat?

Van de week heb ik een spelt brood gemaakt van 500 gr spelt meel,wat zout 3 eetlepels lijnzaad,350 ml lauw water en een zakje gist.Dat is erg goed gelukt. Nu wilde ik het zonder gist bakken en heb gelezen over zuiveringszout en citroensap. Ik heb er een zakje bakpoeder in gedaan met 5 gr.zuiveringszout en 5 gr citroensap op 200 graden. Het is niet gerezen, weten jullie misschien een tip. Liever geen melk of eieren ik ben veganist.

Vriendelijke groet Brianna

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Uit het recept op http://www.speltwinkeltje.be/broodzondergist.htm begrijp is dat het is aanbevolen om er koolzuurhoudend water als vocht bij te gebruiken. Het zou kunnen dat het koolzuur helpt om het deeg te laten rijzen.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie tip en informatieve website. +1

Andere antwoorden (2)

Bij speltbrood komt de kneed- (zo kort mogelijk) en rijstijd veel nauwer dan bij tarwe. Ook de grofheid van het speltmeel zelf en de toevoegingen spelen een belangrijke rol. Lijnzaad bij voorkeur gebroken of gemalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zuiveringszout is geen rijsmiddel!
Wat je kunt proberen is het brood te bakken met zuurdesem.
dit kun je krijgen in de natuurwinkel.Zelf zuurdesem maken kan ook, maar is erg omslachtig
succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding