Heeft iemand een recept voor Brisas (Portugees gebak)?

Ik heb Brisas gegeten in Lissabon, en wil het graag thuis maken. Het is rechthoekig gebakje met een soort croissant deeg, met custard en met een geglazuurde bovenkant. Wie heeft een recept voor me?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (2)

Ik weet niet hoe het heet, maar ik maak wel eens Portugese custard taartjes.

Ik maak ze in een muffinvorm die ik eerst inspuit met bakspray.

Laat bladerdeegplakjes ontdooien en snijd elk plakje door de helft. Plak de 2 helften met de smalle kant aan elkaar zodat je stroken krijgt. Stuif er kaneelpoeder op en rol de stroken op. Uit 6 bladerdeegplakjes krijg je dus 12 opgerolde stukjes. Zet de rollen op hun kant en druk er met je hand bovenop, zodat je platte ronde plakjes krijgt.
De rondjes moeten in je muffinvorm passen, dus zorg dat ze groot genoeg zijn dat ze in elk holletje v.d. vorm een bakje vormen.Zet het blik 10 min. in een voorverwarmde oven van 200 graden C.

Maak intussen de custard:
Mix 125 gr. crème fraîche met 1 el. suiker, 1 theel. vanille aroma en 1 ei in een kom. Rasp er ook wat sinaasappelschil over en roer erdoor heen.

Haal het blik uit de oven. Duw het opgebolde deeg voorzichtig met een lepel weg zodat het een bakje wordt waar de custard in kan. Schenk de custard in de bakjes en zet weer 10 min. in de oven. Laat de taartjes wel zolang in de oven tot de vulling opgestijfd is.

Je hebt nu de tijd om da caramel te maken die erop moet.
De glazuurlaag die jij bedoelt waarschijnlijk.
Zet daarvoor een pannetje op het vuur waarin je 4 scheppen suiker doet. Doe er ook het sap van 1 sinaasappel bij en zet het vuur hoog totdat het borrelt.
Zet het vuur dan laag en begin ermee de zijkanten van de pan vrij te maken zodat de suiker hier niet vastkoekt. Dit kan met een nat kwastje of spatel ofzo. Nu blijf je de steelpan rondzwenken op het vuur totdat de massa bruin wordt en karameliseerd. De karamel wordt nu direct over de taartjes gegoten wanneer ze uit de oven komen.
Niet te lang wachten dus, want de caramel wordt snel hard. Ook oppassen, karamel is echt gloeiendheet!!!!

Laat de taartjes dus even afkoelen voor je ze eet of serveert.
amc
11 jaar geleden
INGREDIËNTEN
400 g suiker
2 el (eetlepels) boter, gesmolten
8 eieren
200 g gepelde amandelen, in stukjes gesneden niet te fijn

suiker en boter (om in te vetten )

VOORBEREIDING
Verwarm de oven voor op 180 º C en vet de metalen vormen in met boter en bestrooi met suiker.

In een kom meng de suiker met de boter. Voeg de eieren toe en roer goed met een garde. Voeg de amandelen toe en roer.

Vul de vormen en afbakken op 170 ° C in een lade in een waterbad gedurende 30 minuten, of totdat het oppervlak droog is en bruin.

Haal uit de oven en water bad en laat afkoelen op een paar minuten.

Wanneer ze afgekoeld zijn, uit de vorm halen en in papieren vormpjes doen.
Neem 20 cups van 60ml

Dit is een vertaling van het Portugese recept