Even voor de compleetheid: het antwoord van freekfluweel klopt in de zin dat slaolie van sojabonen komt, en zonnebloemolie van zonnebloempitten, maar...

In beide gevallen wordt de olie uit de bonen/zaden eerst geperst (d.w.z. de bonen/zaden worden eerst in een molen gecrusht en geperst), maar het rendement van deze manier van extractie is zo laag (er blijft heel veel olie in het koek) dat de oliemolens altijd een tweede chemische extractie toepassen.
Na de eerste fysische extractie (het persen van de olie), wordt een organisch solvent aan het ontstane koek toegevoegd. Doorgaans gebruikt men hexaan om de rest van de olie op te lossen.
In een apart proces wordt dan de hexaan (die toxisch is) uit de olie gehaald.
De olie (zowel de fysisch als de chemisch verkregen olie) wordt daarna nog eens met behulp van verschillende technologische processen verder geraffineerd om toxische bestanddelen, onzuiverheden, ongewenste kleurstoffen en nare geurtjes te verwijderen.
Trouwens, sommige stoffen die tijdens de raffinage worden verkregen kunnen nog prima bruikbaar zijn voor andere toepassingen, zoals b.v. lecithine.

Er wordt soms een antioxidant (meestal vitamine E) aan de olie toegevoegd om ranzigheid tegen te gaan, maar dat gebeurt lang niet altijd, en je kan dit op het etiket aflezen. Verder komt niets anders in de fles dan olie uit de bonen/zaden.

Het gehele proces is dus vele malen ingewikkelder (en duurder) dan voor b.v. olijfolie, die na één persing direct eetbaar (en gezond!) is.
Het is de lage prijs van de grondstof die slaolie en zonnebloemolie zo goedkoop maakt.

Check even de link voor een technisch uitleg over het raffinage proces. Beetje ingewikkeld maar erg leerzaam :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

slaolie wordt meestal uit sojabonen gemaakt

zonnebloemolie wordt uit zonnenbloempitten gemaakt.

In beide gevallen wordt de olie eruit geperst (geslagen)

http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/olien-en-vetten/slaolie.html

http://www.smulweb.nl/artikelen/102684/Het-gebruik-van-olie