Hoe voorkom ik een kleffe bodem in mijn zelfgebakken appeltaarten?

Ik heb al custard door het appelmengsel geprobeerd maar dit geeft niet het gewenste effect. De vulling word er "drillerig" van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
22.6K

Het beste antwoord

Een vochtige, kleffe of te zachte bodem komt door het vocht wat tijdens het bakken vrijkomt van de appels. Dit vocht komt in de bodem terecht, waardoor deze te nat wordt en niet goed meer bakt. Er zijn verschillende manieren om dit te voorkomen.

1 Strooi wat custardpoeder op de bodem voor je de vulling erin doet. De custard zal het teveel aan vocht tijdens het bakken opnemen en geeft ook nog een lekkere smaak. Je kunt ook wat custard al door de vulling doen.

2 Strooi wat paneermeel of allesbinder op de bodem of door de vulling. Ook dit neemt het teveel aan vocht tijdens het bakken op.

3 Bij sommige recepten moet je de appelschijfjes voor de taart eerst in een pan bakken. Dit maakt ze zachter maar er ontsnapt ook vast wat vocht.

4 Een laagje verkruimelden amandelspijs neemt ook het teveel aan vocht tijdens het bakken op en het smaakt ook nog eens heerlijk! Brokjes cake of bitterkoekjes op de bodem werkt ook.

5 De tip die ik het laatst las is om het deeg voor de bodem alvast van tevoren te bakken. Bedek dan de bodem van een springvorm met deeg (niet de zijkanten) en bak deze 10 minuten op de temperatuur die je daarna ook gebruikt. Ga daarna verder met het bekleden van de vorm en de rest van de taart.

Zorg er daarnaast voor dat de vulling die je gebruikt niet extra nat is. Laat rozijnen en dergelijke goed uitlekken of dep ze droog met keukenpapier.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Maal een flinke portie noten (bijv uit een zak studentenhaver : kan je de rozijnen door de appels mengen, als je dat lekker vind : ik vind dat te zoet...), en leg een laag van zo'n 1/2 cm op de bodem van je appeltaart vóór je de appels erop legt.

Wat ook al helpt : de appelplakjes instrooien met kaneel en een heel klein beetje suiker en citroensap van 1/2 citroen, en dat laten intrekken in een pan met deksel(terwijl je het deeg maakt en de vorm bekleedt) - er komt dan al wat sap uit de appels.

Bovendien zijn goudreinetten de beste appels voor een appeltaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Met name de appel soort is belangrijk goudreinetten zijn droger dan andere appelsoorten.
3 antwoorden.
Het deeg "droger" maken, dus met minder boter.
De appeltaart hoger in de oven bakken, dus heter.
De taart bakken zonder vulling en, om inzakken van de wand te voorkomen, tijdens dit bakken een tijdelijke vulling van gedroogde peulvruchten zoals erwten of bonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat helpt is om de rozijnen niet te weken. Zij nemen dan vooral het vocht uit de appels op.

Wat ook helpt en heel lekker is; een laagje amandelspijs over de bodem verkruimelen.

Een laagje speculaaskruimels strooien op de bodem voor je de vulling erop doet, speculaasjes gewoon even verkruimelen met de deegroller of in de keukenmachine.

Beschuitjes verkluimelen of paneermaal over de bodem strooien neemt ook vocht van de appels op.

Ook griesmeel of gustard op de bodem kan.

Je kunt ook stukjes gedroogde tutti- frutti of abrikozen over de bodem verdelen voor de appels erop gaan, is ook erg lekker.

Zorg er daarnaast voor dat je de vulling voor hij erin gaat, goed laat uitlekken en evtl. wat afdeppen met keukenpapier als het erg vochtige appels zijn.
amc
12 jaar geleden
de appels geven geven vocht af tijdens het bakken.
dit vocht verdampt niet meer en zal dus later in je gebakken taart trekken, waardoor deze slap wordt.

wij leggen een dunne plak kapsel (taart) onder in de vorm.
jij kunt ook plakjes cake gebruiken.
dit neemt vocht op en je appeltaart zal lekkerder smaken.
probeer het maar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bak eerst de bodem 10 minuten zonder vulling