Waarom word je mottig als je bepaalde combinaties eet?

Misschien is dat voor iedereen verschillend, maar ik word bv mottig van warme melk met suiker, of de geur van stoofpot. Olijfolie dat opgewarmd wordt. Praline Winkelgeur. Nee ik ben niet zwanger, heb dit al heel mijn leven.
Het is vooral de geurcombinatie, sommige mensen kunnen bv niet tegen look, andere wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is een zuiver psychisch effect. Bepaalde geuren associeer je met bepaalde herinneringen, voornamelijk uit je jeugd. Het kan nuttig zijn om die associaties in kaart te brengen of proberen te reconstrueren met welke gebeurtenissen je de geuren associeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar baseer je op dat het een zuiver psychisch effect is en niet ook (gedeeltelijk) lichamelijk kan zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kittekop heeft het over het effect van geur. Op het eten of drinken zou je je nog bepaalde fysieke reacties kunnen voorstellen, maar niet op geuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou dat niet lichamelijk kunnen? Via inademen krijg je ook minuscule deeltjes binnen, en kom je er dus ook fysiek mee in contact. Er bestaan allerlei dingen die een fysieke reactie oproepen wanneer je ze inademt (gassen, stuifmeel, bij tarwe-allergie schijnen sommigen ook problemen te kunnen krijgen bij het inademen van meel, etc.) Ik zeg overigens niet dát het ook fysiek is hoor, ik weet er niks van. Ik verwacht ook dat het op zijn minst grotendeels psychisch is, maar vraag me wel af of het wel zuiver psychisch is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mosterdgas geeft wel fysieke effecten, maar of geuren dat doen, dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Denk jij dat er gifgassen uit stoofpotten of melk komen? Stuifmeel is geen geur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypnose kan helpen, maar lang niet in alle gevallen. Als jij als baby een gevulde koek rook en daarna werd gestoken door een bij, zal je met hypnose niet boven tafel kunnen krijgen waarom je begint te kotsen als je een gevulde koek ruikt.