Waarom worden in Nederland bij de bakker of grootwarenhuis steeds een gesneden brood in plastic zak gestoken?

Hier in België krijgt men bij de bakker steeds het vers gesneden brood in een "echte" broodzak bestaande uit papier. Mijn ervaring met plastic zakjes is dat het brood snel gaat beschimmelen. En het is toch niet goed voor het milieu? Terwijl een papierenzak "ademt" en niet bevuilend is voor het milieu.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij bakkers en biowinkels heb je vaak de keuze uit papier en plastic, bij supermarkten gaat het tegenwoordig vrijwel allemaal in plastic.
Als ik aan zo'n bakkermedewerker vraag wat de voordelen van de een boven de ander is, krijg ik vaak als antwoord dat brood in plastic langer houdbaar is (en best veel mensen kopen brood voor meerdere dagen) en in de vriezer kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag :)
+1
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ligt ook aan de kwaliteit van het brood per land - maar wit brood is altijd sowieso snel droog, in eender welke zak, hé

Antwoorden (8)

ik koop mijn brood graag in plastic, omdat het dan meteen de vriezer in kan.

Toegevoegd na 49 minuten:
even voor de duidelijkheid: ik ben een nederlandse consument.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist en ik denk met ons nog veel meer Nederlanders.
Rieneke1
12 jaar geleden
eigenlijk iedereen die ik ken.
heb je lekker verse sneetjes.
scheelt dus gewoon werk en materiaal als je het thuis niet hoeft om te pakken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep, mijn idee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Broodzakken zijn papiersoorten met een vettige laag. Ik leg mijn brood, in papieren zak, ook zo in de diepvries. Nog nooit problemen mee gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt er maar aan denk ik. Nederlands brood in een papieren zak (zoals de duurdere broden van AH en C1000) kun je inderdaad in 'papier' invriezen, maar de Duitse brood gaat echt in en 100 % papieren papieren zak. Daar valt niks aan in te vriezen - je mag blij zijn als je met je 's morgens gekochte broodjes de lunch haalt. Meestal niet......
Cryofiel
12 jaar geleden
Bedoel je dat ze daar veel te lekker voor zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, persoonlijk ben ik geen liefhebber van stokbrood, maar dat soort brood is afhankelijk van een knapperige korst, want anders taai en totaal oneetbaar. En nee, die hou je in plastic niet lang, zeker niet met dat Franse deeg - dat toch weer anders is dan Nederlands deeg.
"Te lekker" vind ik niet het woord, dat is ten eerste persoonlijk (heel veel Duitsers vinden dat oneetbare zure harde Duitse brood echt lekker ; kan ik toch niet met ze eens zijn), maar het gaat echt om de SOORT brood.
In Nederland koop je harde broodjes ook niet in plastic, of in geperforeerd plastic. In plastic treedt het vocht uit het brood en wordt er weer door opgenomen. Dat resulteert in een zachte korst - prima voor Hollands brood en zachte bolletjes. Brood dat een knapperige korst moet hebben, kun je dus niet in plastic verpakken en eigenlijk zelfs niet vervoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste zin, DAT bedoel ik Marleen. Helemaal met je eens!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ja, de verschillen tussen Vlaanderen & Nederland, hé & ook wat men gewoon is. Invriezen van brood is in België 'n uitzondering.
Ik denk omdat de Nederlanders minder 'stijl' hebben. Mijn ervaring is dat buiten Nederland het dagelijks brood nog steeds in eerlijk papier wordt verpakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dat "minder" stijl durf ik niet zeggen - onze Belg. broodzakken scheuren nogal snel door, nou niet erg handig.
Denk dat het plastic is gekomen door de verkoop van brood in warenhuizen Dit om hygiënische reden. Bij de warme bakker ligt het brood "open" op de broodplank en je kan het al dan ter plaatse laten snijden. In plastic is het brood reeds versneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Bij mijn warme bakker ligt het brood "open" op de plank. Het wordt ter plaatse versneden en direct in een plastic (!) broodzak gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, in België gaat het in een papieren broodzak die eveneens recycleerbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En in een papieren zak blijven de korstjes lekker knapperig :-)
Waarom die min? + van mij.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt, en papieren zakken scheuren snel door & da's niet praktisch natuurlijk, al is het wel goed dat men ook plastieken zakjes vervangen heeft door papieren zakjes voor groenten/fruit/brood los te kopen in de Belg. winkel.
In papieren zakken is het brood na 1 dag oud.
In plastic zakken blijft het langer vers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn brood (in papieren zak) is echt niet oud na 1 dag hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zit het OF niet in een papieren zak maar een gewaxte of geplastificeerde papieren zak, OF je hebt heel apart brood, OF je houdt van wat oudbakken brood...kan allemaal natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Marleen, het papier is in België inderdaad gewaxt (een beetje vettig). Ik wist niet dat de broodzakken in Nederland NIET gewaxt waren. In gewoon papier is brood wel meteen oud natuurlijk. Wat weten we weinig van elkaar, terwijl we toch naaste buren zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))))
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Neem zeker dan geen wit brood is altijd na 1 dag al hard, eender in welke zak.
het brood droogt daardoor niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ja maar kan het ook sneller schimmelen, door dat "stikken" in de plastieken zak ?
Je hebt helemaal gelijk. Bij mijn zwager thuis hadden ze vroeger een bakkerij waar ze ook echte broodzakken gebruikten van dik,speciaal papier (lijkt net gewaxt) en waarin het brood echt lekker blijft. De korst blijft ook lekker knapperig in tegenstelling tot brood uit plastic. Vaak wordt brood te warm gesneden en in plastic gedaan zodat het slap wordt en dus niet lekkerder en dus inderdaad ook sneller schimmelt. Ook bv. appelflappen, amandelbroodjes
e.a. gebak van korstdeeg blijft er lekker knapperig in.
Bij een enkele bakker in Nederland kan je er nog voor kiezen om je brood in papieren zak te laten doen.
In de supermarkt zit frans (stok) brood nog in broodzak vanwege de korst. Ik zou wel willen dat onze Nederlandse bakkers ook weer voor de papieren broodzakken kiezen en niet in de laatste plaats voor het milieu!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
maar ze sluiten de plastieken zak met een plakkertje af met via 'n afsluitmachine dat snel gaat & zeer goed sluit. In België zijn tegenwoordig de papieren zakken echter snel gescheurd, en kun je de laatste jaren kiezen tussen dik of dun broodsnijdmachines in de super. En in Frankrijk is het brood ook in de papieren zak, maar sluiten ze 'm op 'n speciale manier af dat je van die lipjes hebt aan de sluiting, zonder dat de zak stuk, dus is hun papier verdoemelijker steviger, maar hebben ze trad. geen gesneden brood, pas de laatste jaren dat er gesneden brood is op sommige plekken daar - maar lang niet overal & niet standaard, dat hebben ze dan weer van de lage landen afgekeken, gesneden brood.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
maar dan heb je wel sneller scheuren zakken, die je er moet bijnemen.
Hetzelfde verschijnsel zie ik hier in Duitsland - en met hetzelfde effect : brood bewaard in een papieren zak, kun je de volgende dag (zoniet later op dezelfde dag al ) een ruit mee ingooien en is totaal oneetbaar.
Nederlands brood (dat ongeetwijfeld ook heel ander brood is) blijft echter zeker twee, drie dagen lekker (mits je niet het allergoedkoopste brood koopt), en kan met die plastic zak ook nog eens zo de vriezer in, zodat het ettelijke weken lekker blijft. Verser en lekkerder dan wel Duits, Belgisch of Frans brood ook.

Natuurlijk kan het brood op den duur gaan schimmelen omdat het niet zo snel uitdroogt als in een papieren zak (waar schimmelen me uitgesloten lijkt, of je moet een goede luchtdichte trommel hebben) maar dan zit je eigenlijk al over de normale houdbaarheid van 'vandaag en morgen' heen dat het brood op zijn lekkerst is. Doe je langer dan twee dagen over een brood, dan kun je het beste de helft invriezen. En de andere helft kun je natuurlijk verpakken zoals je wilt, maar in een papieren zak is het 'alleen voor vandaag' en in een plastic ook voor morgen.

Nederlanders gooien niet graag eten weg (wat hier helaas vrij gebruikelijk is waar het oude broodjes betreft), gaan liever niet elke morgen om zeven uur al langs de bakker (wat hier ook heel normaal is, met de auto zelfs), en eten het brood bij voorkeur van kapje tot kapje. Allemaal redenen waarom uitgerekend Nederlands brood bij voorkeur in plastic wordt verpakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, nou, er zijn tientallen recepten voor 'Brötchen vom Vortag", maar die maak je ook niet alle dagen ;-) De eendjes komen niks tekort za'k maar zeggen. En oppiepen doe ik zelf ook wel, hoor.
Maar het liefst heb ik gewoon sneetjes Hollands zacht, vers volkorenbrood, uit een plastic zak - want elke dag naar Nederland rijden voor brood, dat is me net wat te gortig. De bakker (1, niet elke) is hier trouwens wel om half zeven open (en toen we op vakantie waren in Zuid-Duitsland daar ook wel hoor, je moet alleen weten welke bakker) - en zelfs op zondag van 8 tot 11 - maar het is hier niet meer zo landelijk dat men nog de tijd heeft zoals vroeger twee keer per dag naar de bakker te lopen - wat vroeger gebruikelijk was. Er zijn ook minder bakkers per dorp trouwens dan vroeger, dus voor veel mensen is het ook verder weg. Onze buren bijvoorbeeld starten elke morgen kwart over zes de auto en komen om half zeven weer terug : verse broodjes gehaald. Ik kan me daar werkelijk niks bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In België vriezen ze hun brood niet in en ligt het vaak in de broodkast, dus dan is plastieken zak niet zo de beste oplossing.
Het Franse brood is trad. de "baguette" (het stokbrood/Frans brood) en wordt niet gesneden verkocht, maar thuis gesneden met het broodmes en eten ze er geen beleg op, maar eten ze er apart kaas/vlees bij en in de super verpakt in papier-plastieken papier met luchtgaten in de plastiek voorverpakt, dus de echte reden is dat het gewoonweg traditionele gebruiken zijn per land, wat voor soort brood het is, hoe men met dat brood omgaat & de kwaliteit van dat brood, verschild per land allemaal.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
en in België maken heel wat huishoudens hun brood met de broodmachine (trending) & kopen we met zijn allen zondag bij de bakker trouw hun pistolets/banket.
Dat heeft allemaal te maken met landelijke/regionale broodgewoontes, de regionale/landelijke broodsoorten & landelijke/regionale broodkwaliteiten. Zo is in Frankrijk 't brood in de super & (groot)warenhuis dan weer meestal de "baguette" (stokbrood/Frans brood) voorverpakt in 'n dunne plastieken ademende zak met luchtgaatjes & hen minder de soorten brood dat vergelijkbaar is met dat in de lage landen & Duitsland te verkrijgen. Maar tegenwoordig heb je ook bio-katoenen herbruikbare broodzakken (nog beter v.h. milieu).