Wie of wat bepaald er dat sommige etenscombinaties 'not done' , of juist wel zijn?

Bijvoorbeeld bruine bonen bij vis (NOT), boerenkool met rookworst (WEL), ik noem maar iets...

Smaken verschillen uiteraard, maar het lijkt toch wel of er een bepaalde etiquette bestaat over bepaalde combinaties van voedsel, wat wel of niet bij elkaar kan.
Bruine bonen bij vis zul je (bij mijn weten) nooit in een restaurant tegenkomen. Thuis zul je dit ook niet snel maken. Boerenkool met rookworst daarentegen lijkt universeel oke te zijn.

Staat dit de mens van nature zelf tegen of is dit iets wat toch onbewust wordt opgedrongen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat bepalen mensen zelf.

In de Joods orthodoxe keuken mag je geen melk- en vleesproducten samen eten, dus geen karbonaadje en dan een bakje vla of zoiets toe.

Ik was ooit in een restaurantje in Turkije op een plek die weinig westerse toeristen kennen en bestelde na mijn visschotel een bakje yoghurt als toetje. Alle Turken daar (vooral de vrouwen) werden een beetje hysterisch en zeiden dat ik dat niet mocht eten na de vis want dan zou ik dood gaan. Ik heb de yoghurt gewoon opgegeten en leef nog steeds zoals je ziet.

Toegevoegd na 23 minuten:
Dat voorbeeld van een karbonaadje wil ik even veranderen in een biefstukje. Anders gaan mensen hier weer lopen zeuren dat een karbonaadje varkensvlees is en dat mogen orthodoxe Joden natuurlijk niet eten.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

mensen zijn gewoonte dieren. Het spreekwoord zegt immers "wat de boer niet kent eet hij niet" daarom kom je zulke dingen niet tegen in een restaurant die speelt in op wat mensen wel kennen en algemeen lekker vinden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er het beter is van niet om bepaalde dingen te combineren, dan is dat meestal omdat het elkaar negatief beïnvloed. Zo is kiwi met yoghurt volgens mij niet goed omdat iets in de kiwi de yoghurt afbreekt. (dun wordt dus).
Wat veel mensen "not done" vinden is stamppot bruine bonen, maar mij mogen ze er voor wakker maken. Wel met rookworst natuurlijk. Dan hebben we het over smaak en gewoontes. Gewoontes kunnen zeer dwingend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige combinaties smaken samen erg goed, zodoende raken ze algemeen bekend als smaakvolle combi. Want zeg nu zelf, bruine bonen en vis samen... Maar er is natuurlijk niets mis met gewaagde onbekende combinaties. Diverse restaurants in het hogere segment gaan daar juist prat op en topkoks krijgen naamsbekendheid vanwege hun gewaagde, maar zeer smaakvolle, combinaties.